Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Ha eljön az önvezető autók kora

de mikor?

2019. január 30. - wannabebiker

A hozzászólóval ellentében engem gondolkodásra indított az alábbi komment, ami ehhez a bejegyzésemhez érkezett.

trollkomment.PNG

Nyilvánvalóan értelmetlen, kötekedő trollkomment, amivel a törlésen kívül semmi más értelme nem lenne foglalkozni. A hozzászóló egy durcás kisgyerek szintjét is nehezen elérő hozzászólása két részre bontható, a tiltás és az önvezető autók. A tiltás nem megoldás, nem old meg semmit, elég ha csak arra gondolunk mit okozott a 10km/h-s sebességkorlátozás a közelmúltban Franciaországban, szerintem egy ilyen tiltás azért itthon is kiverné a biztosítékot, nem is érdemes ezzel tovább foglalkozni, annyit tanácsolnék csak a helyszíni zsemle nick mögött rejtezkedő kedves olvasómnak, hogy hozzászólni nem kötelező.

A második része a bekiabálásának már sokkal érdekesebb, aktuális téma, az önvezető autó (jármű). Én azt gondolom, ha addig be lenne tiltva a vezetés, amíg az önvezető autók megérkeznek, akkor én akár azonnal vissza is adhatnám a jogosítványomat és vehetnék a biciklire téligumit.

Azt gondolom, hogy én már nem fogom megérni azt a kort, amikor az utakon önvezető autók lesznek, ami, ha minden jól alakul a következő 30-45 évet jelentheti. A gyerekeim talán még megérik majd, amikor az utakon önvezető autók lesznek.

Először is nézzük, mi is az az önvezető jármű? A köznyelv először autóra gondol, nem is teljesen alaptalanul, de az autonóm rendszerek az autókban még messze nincsenek azon a szinten, hogy átvehessék egy jármű teljes felelősségű irányítását.

csonicab.gif

A kép az Emlékmás c. filmből a Johnny taxi sofőrét ábrázolja (a képet az interneten találtam), a filmben Svarci menekülés közben beugrik egy ilyen dzsonitaxiba, szóban elmondja a robotsofőrnek, hogy hová és tűzcsucsu. A probléma ott kezdődik, hogy a robotsofőr nem tudja kezelni a kérést és goto10, végtelen ciklusban ismételgeti, hogy "Dzsonitakszi", amire Svarci válaszul kikapcsolja a robotpilótát (kitépi a helyéről ugye) és átveszi a kontrollt.

Nézzük sorban, miért nem eszik olyan forrón a kását.

1. a könnyűtől a nehéz felé

A teljes automatizáció először a könnyen automatizálható rendszereket fogja elérni, ahol vizonylag kis befektetéssel, látványos megtakarításokat lehet elérni. Ilyennek a kötött pályás közlekedés elemei, a metró, a vonat, de pl a troli már nem, illetve az olyan mozgásokat, amik sokszor ugyanazt csinálják, ugyanazon az útvonalon, például a külszíni fejtések óriásdömperei, habár abból nem tudom van e annyi a forgalomban, hogy a rendszerfejlesztés költségei hamar megtérüljenek. A részleges automatizálás egyébként bizonyos helyeken már nagyon régóta jelen van, lásd például a repülés, ahol már szinte teljesen automatizált a teljes repülés, a leszállás, a felszállás, és a konstans repülés. Az egyéni közlekedés eszköze, a személyautó ugyan nagy tömegben rendelkezésre áll és mint ilyen ideális alanya lenne az automatizálásnak, de ahány autó, söfőr, annyi döntés és útvonal és egyedi sajátosság, amit mind mind egyedileg kellene szoftveresen kezelni, ami rettenetesen elnyújtaná és megdrágítaná az automatizálást. Kötekedő kedvű olvasóim kedvéért, igen tudom, az egyéni közelekedésben is rendelkezésre állnak már részlegesen autonóm rendszerek, távolságtartó tempomat, önálló parkolás, sávtartó, sőt a Google és a Tesla önvezető autója, de ezek ma még csak érdekes technikai csemegék, fejlesztési prototípusok. Ezzel el is érkeztünk a teljesen autonóm rendszerek gordiuszi csomójához, aminek a megoldása a legtöbb energiát és időt fogja felemészteni.

2. A felelősség kérdése

Milyen jó is lett volna, amikor hetente 2-3 alkalommal kellett Budapestre járnom, reggel 6 órás indulással, ha azt a naponta kétszer 2,5 órát valami mással is eltölthettem volna, mondjuk reggel, odafelé menet az autóban alvással, hazafelé meg valami filmet megnéztem volna, vagy írtam volna egy blogbejegyzést minden hülyéről, aki 160-nál 1 méterre villogott mögöttem. Sajnos ezt nem tehettem meg, és még sokáig nem lesz rá alkalmam, hogy a vonat kényelmét a saját autó szabadságával összekössem, mert ott az a fránya felelősség.

A saját autóm által okozott kárért ugyanis jelenleg én vagyok a felelős, még úgy is, ha nem én vezetem. Mondjuk a feleség véletlenül 150-nel megy a városban, villan a trafi, jön a csekk a nevemre Szombathelyről. Senki nem kérdez semmit, ez például már teljesen autonóm módon működik, jól automatizálható, nagy haszonnal kecsegtető rendszer, okosan fel is ismerték ezt azok akiknek ezt fel kell ismerni. A kulcsszó az objektív felelősség.

na most képzeld el, lesz a selfdriveOS1.1.17, windows alapon mondjuk, és valamiért lefagy a gyöngyösi emelkedőn, "system overflow, do You want to send error report to Microsoft? yes/no/cancel", te meg alszol, vagy blogolsz és a következő pillanatban jobb esetben félreállsz ahol a leállósávon kilapít egy román önvezető kamion, rossz esetben nekimész egy ukrán nem önvezetőnek. Kit büntetnek meg? Téged, mert nem figyeltél, pedig benne van a leírásban, hogy figyelned kell.

A selfdriveOS1.1.18-ban már ki lesz javítva az a bug, ami a lefagyást okozta, és mire elérünk ennek az operációs rendszernek a 10. verziójáig, a valaha volt legkényelmesebb és legkiforottabb önvezető szoftverig, addig azért lesz néhány komoly és emlékezetes kártérítési eset. Ja, és a Windowsnak is kellett 30 év, amíg kiforrta magát, és közben volt néhány emlékezetes kékhalál. Az önvezető szoftver kékhalála kicsit komolyabb következményeket fog maga után vonni.

Tehát rengeteg idő kell, ahhoz hogy ez kialakuljon, rögzüljön a fejekben, a szabályozói környezet is megfelelőn támogassa. A repülésben, mint fentebb írtam, az autonóm rendszerek már nagyon erősen jelen vannak, de a repülés 100 éve alatt még nem jutottunk el oda, hogy beülök a saját repcsimbe a kert végében, szólok neki, hogy tűzcsucsu és bevágom a szunyát. Aminek további oka a

3. Pénz

A fent vázolt problémák megoldása rengeteg pénzbe fog kerülni, ezért az ilyen rendszerek eleinte drágák lesznek, sok év kell hozzá, amíg eljut az átlagemberek szintjére, először inkább nagy társaságok, car sharing, tömegközlekedés, taxicégek fogják alkalmazni, és az átlagjuzer egy weboldalon vagy telefonos appon fog egy ilyen önvezető járművet rendelni, vagy előfizetésben használni.

 Meg aztán, akik még most megveszik azokat az autókat, amik most készülnek, azok azt használni is fogják. Nekem például feltett szándékom, hogy az Scrosst 20 évig fogom használni. 20 évesen is lesz majd benne vagy 200e km, megkímélt nagypapa autóként fogom hirdetni és valaki majd meg is veszi. Trabantot 1991-ben gyártottak utoljára, de még mindig velünk van, egy-egy szebb példányért eszement pénzeket kínálnak.

4. A központi rendszerek

Mivel a 3-as pont miatt az önvezető járműveket eleinte csak nagyobb cégek engedhetik meg maguknak, ezért szükség lesz egy olyan rendszerre, amivel realtime nyomon lehet követni őket, ha szükséges be lehet avatkozni, stb. Ilyen rendszerek ma már vannak, itt nem a fejlesztés lesz a legnagyobb hátulütő, hanem a kontroll. Te szeretnél egy ilyen rendszert az autódba?

Mondja reggel a rendszer, hogy: - Negatív, sajnos most nem mehet erre, mert arra kell menni. Svarci ugye kitépte a helyéről Dzsonit, te mit tennél?

Meg aztán a központi rendszerek kiválóan hekkelhetőek, DOS-olhatóak, irányíthatóak, ellenőrizhetőek, stb... mondjuk ez sem olyan gáz, a Google már így is nagyon sokat tud rólunk

5. A kapcsolódó szolgáltatások

Például a mobil adattovábbítás. Az M3-ason hazáig a GPS 5ször elveszti jelet, ami nem olyan nagy gáz, manapság még. Továbbá keletkező adatforgalom továbbítása és feldolgozása, ajelenlegi inftrastruktúrát jelentősen bővíteni kell. Aztán például a benzinkutak. Velük mi lesz. Vagy például a benzin? Ahogy csökken a kereslet iránta mert mondjuk mindenki elektromos önvezető csodában ül, úgy lesz egyre olcsóbb és meg fogja érni egy 20éves benzinest venni, ami megint csak az önvezetés ellen fog hatni, mert a 20éves benzines Scrossban semmi önvezető cucc nem lesz. A szervizek, a jövedéki adó és még rengeteg egyéb kapcsolódó szolgáltatás, aminek a hogyan továbbjára meg kell találni a választ ahhoz, hogy letehessük a régi autóinkat.

Mindent összevetve nem azt mondom, hogy nem lesznek önvezető autók. Azt mondom, hogy az autonóm rendszerek a közúti közlekedében is egyre nagyobb szerephez jutnak és talán egy 50-100éves távlatban eljutunk a teljes autonómiáig, de addig még hosszú az út, rengeteg megválaszolandó kérdés, megoldandó feladat van, amik akarattól és szándéktől függően hosszabb-rövidebb idő alatt oldódnak meg vagy lesz rájuk válasz.

Ugyanakkor, mivel jelenleg még ilyen kiforratlan a rendszer, rengeteg lehetőséget tartogat, a jövendő vilálgleggazdagabb embere erről a területről fog kikerülni. Egy mai fiatal ember, tehetséges fejlesztői tudással, kis ésszel és gondolkodással komoly karriert futhat be ezen a területen. Jó lenne megérni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr9614597854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.