Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Hogyan kell (autót) vezetni?

gondolataim a témában és megemlékezés egy balesetről

2019. január 23. - wannabebiker

Ez a mai bejegyzés lehet, hogy egy kicsit hosszabb lesz. A mai reggelen ismét be kellett mennem a városba, ráadásul esett egy kis hó is, plusz nem tudom kiverni a fejemből a hétfő reggeli, 4 halálos áldozatot követelő tragédiát.

Először is szeretném leszögezni, hogy mélységesen megrendített a tragédia és őszinte részvétem a hozzátartozóknak. Érthetetlen tragédia, felfoghatatlan szerencsétlenség, ahogy hétfő reggel 4 fiatal élet ért tragikus hirtelenséggel véget az M3 autópálya Geleji pihenőjénél, ami röviddel a Mikolc felé tartó M30/M3 kereszteződés előtt/után van, attól függően melyik irányban megyünk.

A Boon szűkszavú beszámolója szerint a sofőr a reggeli ködben nem vette észre az előtte haladó kamiont, nekiment és bepördült a belső sávba, ahol további 6 autó ütközött, illetve a Lancia ennek következtében az árokban landolt, 3 ember a helyszínen lelte halálát, egy a kórházban, és egy fiatalember még a kórházban küzd az életéért, válságos állapotban.

Félreértés ne essen, nem észt szeretnék osztani, nem akarok okoskodni, akik elmentek közülünk, azokon ezzel nem segítek. De ennek kapcsán álljunk meg egy percre, mi mindannyian, akik részt veszünk a közlekedésben, abban a nagy, össznépi társasjátékban, ami minden nap minden percében zajlik, és mindenkit kivétel nélkül érint.

Ez a mai cikk elsősorban azokhoz szól, akik egy személyautó volánja mögött ülve játsszák ezt a társasjátékot, viszont mindenkit érint, aki kilép az utcára, közlekedjen gyalogosan, kerékpárral, gördeszkán, elektromos rolleren, teherautóval, akárhogy.

Hogyan is kell hát vezetni?

Az első és legfontosabb, hogy készségszinten ismered az autód kezelését. Ha le kell nézned váltás közben a sebességváltóra, neadjisten keresned kell a világításkapcsolót, vagy megijeszt egy felvillanó sárga jel a műszerfalon egy váratlan bimbammolás, akkor nem kellene, hogy részt vegyél a forgalomban, vagy legalábbis tedd fel a kék T betűt, hogy tudjuk, rád jobban kell figyelni, mert váratlan akciókra kell számítani tőled. Az első lecke tehát, ne szégyelld, ha még kezdő vagy, csak jelezd

Ha az autó kezelése már megy és magabiztosan lavírozol a sávok között, tudsz tartósan 90km/h-val is haladni, ha kell, akkor továbbléphetünk.

debrecen1.jpg

Ezt a képet ma 7:45 körül lőttem a pirosnál várakozva. Mit látsz rajta egy szürke, havas reggelen kívül? Hát azt, hogy a kereszteződés be van állva. Áll. Nem megy sehova. Ennek a kereszteződésnek pedig üresnek kellene lennie, mert azoknak fehér Swifttől kezdve már nem volt értelme behajtani a kereszteződésbe, mert dugó volt valami miatt. Ennek ellenére, ha jól számolom, még 6 autó állt be a kereszteződébe, hogy aztán semerre se lehessen menni. Ez egy olyan dolog, ami minden városban jelen van, de Debrecenben valahogyan sokkal többször látom ezt. Autóstársaim úgy élik ezt meg, mintha egy dobásból kimaradnának, vagy kettőből, inkább beáll a kereszteződésbe és elállja a másik 3 irányt, de nem hajlandó egy lámpaváltásnyit várni. Az más kérdés, hogy a keresztforgalom úgyis ledudálja, eltiporja, mert ilyen okos sofőr a világegyetem haragját zúdítja magára azzal, ha mondjuk egy csuklósbusz vagy egy fekete X5 útját állja el ezzel.

Az második lecke tehát a türelem. Vezess türelmesen.

Hagy otthon az egódat. Tudom, ez lesz a legnehezebb, de mégis, meg kell próbálni. Szintén a ma reggel termése, fordultam  az egyik kereszteződésben jobbra, ahol egy sávból kettőbe lehet fordulni, közben figyelni kell a gyalogosokra. Én egyből a belsőbe fordultam, mellettem egy liftkarbantartó cég autója várta amíg a gyalogosok befejezik - már pirosban - az átkelést a zebrán. Én egy hajszállal előbb tudtam indulni, éppen lett közöttünk annyi hely, hogy a mögöttem levő fekete Passattal közlekedő autóstársam be tudott vágni elém, hogy a 100méterre levő következő zebra előtt alig tudjon megállni. Ő nyert, utána a következő 5 kilóméteren minden piros lámpánál ő volt az első, de nyert. Vagy mondhatnám a tegnap reggeli élményemet is, ő is egy kis buta egóvitéz volt.

A harmadik lecke tehát a szerénység. Légy szerény, akkor is, ha A8-as a céges autód, meg akkor is ha busz. Rengeteg felesleges idegességtől megkíméled magadat is és a többi résztvevőt is.

A negyedik lecke az olyan evidencia, mégis mindenki leszarja. Ne telefonálj vezetés közben. Sőt, gyalogosan se, és még kerékpáron se. Ha közlekedned kell, közlekedj, ha telefonálnod kell, akkor telefonálj, de a kettő nem fér meg egymással egy időben és egy helyen. Nem is olyan régen mekkora felháborodás volt már abból, hogy valaki suttyomban levideózta a buszsofőrt, aki asszem fészbukozott egy unalmas szakaszon. Hogy hát mennyi ember életét veszélyeztetni. Na barátom, ha te telefonálsz vezetés közben, akkor pontosan ugyanezt teszed, Veszélyezteted a saját magad és a mások testi épségét. Ha gyalogos vagy és úgy szédülsz le a zebrára, hogy éppen egy elveszett kutyát lájkolsz, miközben a Kisgrófó üvölti a füledbe a "nézését meg a járását", és én pont ott jövök motorral, akkor sem tudok megállni, ha 30-cal jöttem, ha féktávon belül lépsz elém, mert le vagy foglalva a telefonoddal. Elütlek, te megsérülsz, én is elesek, esetleg a szembejövő Kamaz alá, ami félrerántja a kormányt és telibetalál egy nyugdíjascsoportot, mondjam még? A biciklis dettó. Egy kézzel telefonál, közben imbolyog az úton. Az az anyuka, aki a 2 gyerekével ma reggel a havas úton szembejött velem, egyik kezében a telefonja a másikkal a kormányt fogta....biztosan kurva fontos volt az a telefonálás, fontosabb, mint bármilyen élet és vagyonbiztonság. Ezen rengeteget lehet vitatkozni, de még kihangosítóval is csak annyit telefonálj, amennyit feltétlen muszáj. Ha te hívsz, amíg kikeresed a számot, vagy a telefont párosítod újra, addig nem előre figyelsz, hanem a telefonodra. Velem egyszer megtörtént, hogy kihangosítóval telefonáltam ugyan, engem hívtak, de annyira bele kellett helyezkednem gondolatilag a témába, hogy közben elnéztem az autópálya lehajtót és nem tudtam utána hol vagyok.

Barmok mindig lesznek. Beáll mögéd az autópályán, netán levillog, vagy megelőz és felveri rád a sarat, vagy egyszerűen csak siet, meg különben is hétfő van. Sokkal jobban jársz, ha az ilyeneket hagyod menni. Gondolj arra, hogy azért siet, mert szül az anyukája, vagy kakálni kell neki, vagy beteg a macskája, sokkal könnyebb lesz neked. Egyszer, még a 2000-es évek elején repülnöm kellett valahová hajnalban. Debrecenből mentem a 4esen Ferihegyre, időben indultam, komótos tempóban haladtam. Egy valamivel nem számoltam csak, hogy a 4es kb Monortól be volt állva, egyetlen nagy kocsisor volt az egész. Eleinte türelmesen csorogtam a sorral, majd ahogy fogyott az idő, úgy lettem egyre idegesebb, plusz egyre jobban kínzott a vizelési inger. Ezen két stresszfaktor hatására életem egyik legkomolyabb ámokfutását elkövetve, végigelőztem a kocsisort, nemegyszer erőszakosan bebújva az autók közé. Megállni nem tudtam, mert hogy nézett volna ki mindenki szeme láttára pisilni, plusz lekésem a gépet. Mondanom sem kell, ezek a pesti népek rekedtre nyomták a dudáikat, kiégették a szemem a fénykürtjeikkel, pedig, ha sejtették volna, hogy csak stresszben vagyok... Szóval egy kis tolerancia és mindenki máris kisimultabb lesz :-)

A közlekedés veszélyes üzem, kiemelten veszélyes. Nem lehet félvállról venni. Nem lehet abban bízni, hogy nekem van elsőbbségem. Nem lehet azt mondani, hogy úgyis a másik a hibás. Oda kell figyelni, minden percben az állandóan változó körülményekre. Mindegy mivel veszel részt a közlekedésben, mindig figyelj oda, közlekedj tudatosan. Ne az utolsó másodpercben jusson eszedbe, amikor meglátod az Aldit, hogy basszus, most akciós a pucolt répa, durrbele satufék, majd a belsőből 3 sávon keresztülvágva leparkolsz az Aldi előtt, legjobb esetben is ideges, öklüket rázó sofőröket meg csukló szüleidet hagyva magad után.

Van még egy pár ilyen jó tanács, de szerintem ezek a legfontosabbak. Ha megvan a türelem, az odafigyelés, a tolerancia az utakon, plusz a telefon a zsebben marad, szerintem nagy gond nem lehet.

Mégis, mi mehetett félre hétfő hajnalban, ott az M3-ason?

Foglalkoztat erősen az eset, ennek nem kellett volna megtörténnie. Sokat vezettem már ködben is, sőt volt olyan, hogy az akkor új M30-ason a ködben az én sávomban szembejött velem egy utánfutós személyautó, vagy Romániában egy sűrű ködös este, a Nagyvárad - Arad közötti országúton egy kivilágítatlan lovaskocsi, de az én őrangyalom készenlétben állt. Nem értem, nem tudom felfogni, az öreg Lanciát vezető sofőr, hogy nézhetett be, egy előtte haladó kamiont. Ködben lecsökken a látótávolság, ezért a sebességet is csökkenteni kell, úgy, hogy a belátható útszakaszon meg lehessen állni egy váratlan akadály felbukkanása esetén. A Lanciát követő további 6 autó balesetét megértem valahol, a Lancia annyira hirtelen pördült be eléjük, hogy esélyük sem volt kivédeni, de egy pihenő körül, lehet számítani lassabb járművek megjelenésére. Mi lehetett? Tapasztalatlanság? Figyelmetlenség? Valószínűleg már nem fogjuk megtudni, a rendőrség ki fogja vizsgálni, de a vizsgálat eredménye már valószínűleg nem fog nyilvánosságra kerülni, nem tanulhatunk belőle.

Ti négyen, legyen nektek könnyű a föld. Mi akik még játsszuk ezt a játékot, játsszuk jól, vigyázzunk egymásra, mindenkit hazavárnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr10014583720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.24. 18:40:48

Etniez ez marhaság. Olyan szabály nincs, amit te írtál. Ezt valaki valahol kiszopta a kisujjából (még az is lehet, hogy az illető rendőr volt). Ilyen szabály viszont van:

26. § Sebesség
.
.
(5) Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.24. 18:45:18

@Etniez: ez mind szép de attól még mindig nincs olyan szabály, hogy "ha rendben vannak a látási- és útviszonyok, akkor a legnagyobb megengedett sebesség körül kell közlekedni."

Etniez 2019.01.24. 18:50:49

@Pascal: Ez abból a szabályból van levezetve.

datam 2019.01.24. 18:53:40

@Pascal:

Most leírtad ugyanazt, jogi nyelvre egyszerűsítve. Mondjuk nem lenne rossz meghatározni egy elvárható minimum sebességet, ahogy az autópályán például. Imádom, amikor hét ágra süt a nap, felhő nulla az égen, patent idő van, és országúton 60-al cammognak. Nem érdekel, pláne nem zavar, megelőzöm, aztán jónapot. Viszont közúti közlekedésre az ilyen teljesen alkalmatlan. Ugyanez igaz arra is, aki 10 centi hóban próbál 80-al kanyart bevenni, aztán csodálkozik, ha piruett van. Ilyet láttam csak tegnap 4-et. Mindegyik “terepjáró”, 4x4-es. Ők vajon benn voltak fizika órán, amikor a különböző irányú és nagyságú erőkről volt szó, vagy az elméleti oktatáson, ahol a csökkenő tapadás és az ideálisan megválasztott sebességről beszéltek?

Etniez 2019.01.24. 19:05:00

@eßemfaßom meg áll: Nem én vezetem le, hanem a bíróság.
Ezt vezették le belőle. Ha nem érted, mert nem értesz a joghoz, az a te dolgod.
Nem mehetsz 60-al kilencvenes táblánál, mert csak. Nyomós indok kell hozzá, amúgy szabálytalan az is.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.24. 19:05:42

@Etniez: az nem az

az az indokolatlan lassú haladás tilalmáról szól, nem arról, hogy mindig a maximálisan megengedett sebességgel kötelező haladni.

Tudod, azért maximálisan megendedett sebesség a neve mert az a maximálisan megengedett sebesség nem pedig a kötelező sebesség. Idézném a kreszből:

"legfeljebb a következõ sebességgel szabad közlekedni "

Értelmezd a "legfeljebb" szó jelentését

Ha a közútkezelő meg akar határozni minimumsebességet akkor használja az erre szolgáló „Kötelező legkisebb sebesség” táblát (kék körben fehér szám)

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.24. 19:10:33

@Etniez: "Nem én vezetem le, hanem a bíróság" Milyen bíróság?

Etniez 2019.01.24. 19:13:16

@eßemfaßom meg áll: a magyar bíróság.

Figyelj. Adod a hülyét, nekem meg nincs erre időm, sok sikert magadhoz.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.24. 19:15:32

@Etniez: tudnál valami konkrétabbat ennél a kijelentésnél? Mikor milyen magyar biróság milyen ügyben esetleg egy link az ítélethez vagy valami ilyesmi?

Alex Lavour 2019.01.24. 19:22:30

@RCH: Tudod miről lehet tudni, hogy a lassan haladó autó vezetője balfék? Pl arról, hogy nem indexel, vagy későn. Ez a leggyakoribb. A másik a tempó és a nyom elve, nem magyarázom. Aztán a makacs belső sávban haladás.
Ráadásként, ha cirkáló méretű terepjáróval közlekedik, és szőke vagy kalapos.

kuvik58 2019.01.24. 19:37:18

A geleji balesettel kapcsolatban:
A híradások szerint a Lancia a gyorsító sávban érte utol a benzinkúttól kifelé hajtó, ezért valószínűleg még nem túl gyorsan haladó kamiont. Ha ez igaz, a Lancia sofőrje nem csak a relatív gyorshajtásával okozta a balesetet, hanem azzal is, hogy neki abban a sávban semmi keresnivalója nem volt.

Általában a balesetektől:
Bárkit, bármikor érhet baleset, akár mások miatt, akár a magunk figyelmetlensége, hibája folytán, de ha mi magunk sem követjük a szabályokat , miből gondoljuk, hogy mások majd vigyáznak ránk?
Amikor én tanultam vezetni, még kiemelt téma volt a defenzív vezetés és talán ennek is köszönhetem, hogy az 1976-ban megszerzett jogosítványommal saját és céges autókkal megtett több százezer km ellenére mindössze egy koccanásom volt, az is valamikor a 80-as évek közepén. Hozzáteszem, hogy én elsősorban vidéki utakon, gyér vagy normál forgalomban közlekedtem/közlekedem, mostanság már motorkerékpárral is.
A defenzív vezetés az én esetemben abban nyilvánul meg, hogy mindig igyekszem a megfelelő követési távolságot betartani ( nem érdekel, hogy emiatt mások esetleg elém furakodnak ), a megengedett sebességet max. 10%-al lépem túl és csak akkor előzök, ha tisztán látom a szembejövő sávot. Persze néha én is elnézek valamit, ilyenkor szerencsére az őrangyalom mindig mellettem volt, de ha én is a Budapesten általánosan elterjedt agresszív vezetési stílussal közlekedtem volna az elmúlt 42 évben, lehet, hogy már jó pár baleset okozója vagy részese lettem volna.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.24. 19:40:07

Hahó többeknek.

Ugye etniez azt írta "Tehát ha rendben vannak a látási- és útviszonyok, akkor a legnagyobb megengedett sebesség körül kell közlekedni."

Csakhogy a Kresz azt írja:"Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza."

Ahhoz tehát, hogy szabályt sértsek, két dolognak kell egyszerre fennálnia:
- ne legyen semmilyen indokom a lassú haladásra
- akadályozzam a forgalmat

Tehát ha csak egy traktor meg egy lovaskocsi megy velem együtt az úton, nekem nem muszáj gyorsan mennem. Hiába jók a látási- és útviszonyok. És hiába semmilyen egyéb indokom sincs. Gurulok a traktor mögött, mert nincs kedvem megelőzni, csak.

Ugyanígy, ha nekem bármilyen elfogadható indokom van arra, hogy lassan haladjak, akkor akár fel is tarthatom a forgalmat. Ezeket az indokokat nem lehet két tételre leegyszerűsíteni (látási- és útviszonyok). Például lehet friss a jogsim. Vagy van egy utas a kocsiban, aki pánikol ha gyorsan megyek. Vagy téglákat viszek a csomagtartóban, a megengedett legnagyobb össztömegig leterhelve.

Tehát ha valaki lassan megy, ne vele foglalkozz. Nem biztos, hogy szabályt sért, attól, hogy te gyorsabban is tudnál menni az ő helyében.

Szabványok 2019.01.24. 19:42:24

"Aki nem megélhetési sofôr (taxis, áruszállító, stb.) az egyetlen dolog miatt ül az autóba, ami nem más, mint a kényelem."
Persze, mert élhetne 100 évvel ezelőtti nívón. Dédapámnak sem volt autója 100 éve.
Sőt. A taxi és az áruszállító is a kényelem miatt kell. Amíg nem találták fel a taxit/bérkocsit, addig is éltek az emberek, csak kevésbé kényelmesen. Áruszállító? Csak a kényelem miatt. elmehet a vevő is az eladóhoz, lehet árut szállítani kézikocsival is, mi a fenének kell ahhoz környezetszennyező áruszállító. Amúgy is a közúti, különösen a nappali áruszállítást be kéne tiltani. A közúti szállítás rongálja az utat, dugókat okoz, környezetszennyező. Minimum, hogy át kéne tenni éjszakára. Éjszaka töltsék fel a boltok árukészletét! Gyűlölöm, amikor a körúton egy sáv megáll, mert egy tahó áruszállító, azt hiszi, rá nem vonatkozik a KRESZ, ő megállhat, mert ő épp rakodik.
Hasonlóképpen hétvégén kamionstop kellene az autópályákra, sőt a kamiontranzitot meg kéne tiltani, csak vasúton mehessen át kamionos az országon.
Sőt a hajnali "kőművesfuvarokat" is meg kéne tiltani. (Különösen a románokat, ukránokat.) Csak a kényelem miatt nem vonattal jönnek vakolni Budapestre. Álmosan, széteső autóval nyomulnak és teszik tönkre a forgalmat. Szánják rá az időt és jöjjenek vonattal.

Az utakat nem csak a taxiknak és az áruszállítóknak építették, hanem mindenkinek. Mindenkinek, akinek érvényes jogosítványa és megfelelő autója van!
Az úthoz mindenkinek joga van. A mazsolának is, a kezdő vezetőnek is, a 70 éves vezetőnek is. A mi adónkból épült, nekünk.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.24. 19:44:08

@Pascal: én lusta voltam ennyi írni de tökéletesen összefoglaltad:)

Bambano 2019.01.24. 19:54:01

"Egyszer, még a 2000-es évek elején repülnöm kellett valahová hajnalban. Debrecenből mentem a 4esen Ferihegyre, időben indultam, komótos tempóban haladtam. Egy valamivel nem számoltam csak, hogy a 4es kb Monortól be volt állva": vagyis nem időben indultál.

azért dudáltak le, mert megsértetted az önérzetüket :P

Venesz 2019.01.24. 20:32:53

@eßemfaßom meg áll: A belső sávban (párhuzamos közlekedés esetén) bizony a megengedett sebességet kell tartani, nem a felével botorkálni.

RHalacska 2019.01.24. 20:52:33

@Pascal: De van hidd el. Szlovákiában ezt is nézik. forgalom indokolatlan akadályozása. Kresz 3 § :)

XXXXXL 2019.01.24. 20:53:21

Lehet itt vitatkozni, de a tanácsaid jók. Holnap itthon hagyom az egómat és meglátom bírom-e cérnával :)

RHalacska 2019.01.24. 20:58:00

Pl jó lenne ha az tisztelt közlekedők legalább a kötelező helyeken bekapcsolnák a lámpát pl lakott területen kívül. Tegnap este már sötétben jött mögöttem egy kivilágítatlan autó. Pontosan miért nem kapcsolják fel a lámpát sokan?

livengood 2019.01.24. 21:20:50

Szerintem mindenki saját magát bírálja vezetés közben. Bár milyen élethelyzetben lehetnek a közlekedő embertársaink, teljes egészében azt sem tudni, sem átérezni nem áll módunkban. Tehát türelem, tolerancia, önkritika. Ez különben életvezetési stílusnak is kitűnő lehet, bár ennek hiánya egyébként kevésbé életveszélyes az utakkal szemben, ahol a közlekedő tárgyak tömege és sebessége teszi ezeket a tulajdonságokat elengedhetetlenné.

A jogsim 40 éves, a forgalomban sokszor törtek az életemre de nem a szerencsémnek köszönhetően a elkerültem a bajt, én okoztam egy darab ötezer forintos koccanást három kontinensen, fogalmamsincs hány milla kilométer, számtalan jármű fajta, élethelyzet, és elárulom szarok a szabályokra. Egészen pontosan az írott szabályokra. Többé kevésbé el is felejtettem. De akik látnak közlekedni azok ezt nem látják. Ellenkezőleg. Mert vannak A valódi szabályok amiket sajnos kevesen értenek. Üdítő érzés amikor találkozom az úton olyannal aki érti ezt. Defenzív vezetés. Persze kérdés, hogy ki mit ért rajta? De röviden valami ilyesmit tanácsolnék a még több szabályt követelőknek. Meg az új jogsi megszerzéséhez oktatni. A kresz fele hanyagolható, ne csavarodjatok bele, mert ha túlhajtjátok a szabálykövetést, felcsavarhatjátok magatokat, vagy valaki mást.

GL 2019.01.24. 21:33:20

@kuvik58: A geleji esethez:
Szerintem a Lancia is a gyorsítósávban jött, mert a hírek szerint gelejiek voltak :( Vagyis épp felhajtott és gyorsított, hogy felvegye a pálya szokásos tempóját a besoroláshoz. A többit sose tudjuk meg. :( (lehet, hogy a kamion tényleg nagyon lassan ment, lehet, hogy nem látszott, (sáros volt) a hátsó lámpája, lehet a Lancia vezetője a besoroláshoz a bal tükröt nézte épp annyi ideig, hogy az addig nem látott lassú kamiont utolérte)
Kb 4 évvel frissebb a jogsim a tiédnél :) , és egyetértek azzal amit írtál a továbbiakban !
Mindenki hibázhat és hibázni is fog (!), akármennyire is hisz magában, vagy akár a kresz mindenhatóságában. A kresz sem fed le mindent és borzasztóan hajlékony megfogalmazásai is vannak (ld út és látási viszonyok) amiket nem lehet patikamérleggel kimérni. Szóval én nem ítélném el simán a Lancia sofőrjét, a gyakorlatban vannak olyan esetek, amikor a baleset úgy is bekövetkezik, hogy mindenki a lehetőségéhez képest igyekszik mindent betartani. :(

Nazareus 2019.01.24. 21:48:12

@livengood: Teljesen igazad van. Annyit tennék még hozzá, hogy próbáljuk meg elképzelni, hogy a többi soför mit lát, mit akar csinálni, merre akar menni. Sokat segit...

Etniez 2019.01.24. 21:49:20

@Pascal: " Például lehet friss a jogsim"

:D

Azért érdekelne a bíró feje, amikor ezt elmagyarázod neki :D Biztos jót röhögne, aztán kiosztaná az ítéleted.

Más, a kedvencem a budai rakpart. Ott néhol 50, néhol 70-es tábla van, egymást váltogatják.
Többször láttam már azt, hogy a csóka beáll 60-ra és azzal megy végig. Az egyik részen gyorshajt, a másik részen meg akadályoz. Biztos az is friss jogsis, ezért nem meri megmozdítani a lábát a gázon, ha már gurul az autó :D

Arcade Macho 2019.01.24. 21:52:35

@Pascal: "(5) Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza."

meg is van hatarozva, hogy autopalyan lehet menni 40 km/h -val is KRESZ szerint...
(60 km/h - t sik terepen elerni kepes jarmu mehet csak fel az autopalyara, de az siman belassulhat 40 km/h -ra enelkedon)
nos ha a KRESZ megengedi hogy en 40 km/h -val egy masik haver a belsoben meg 40.001 km/h -s sebesseggel menjen, akkor mire fel ez az idezet?

Arcade Macho 2019.01.24. 21:56:44

@Szabványok: "Az úthoz mindenkinek joga van. A mazsolának is, a kezdő vezetőnek is, a 70 éves vezetőnek is. A mi adónkból épült, nekünk."

ez alapvetoen igy van, viszont a tulfogyasztokat le kellene vadaszni es kiiktatni a rendszerbol, hogy a tobbsegnek jo legyen

livengood 2019.01.24. 22:09:11

@Nazareus: Pontosan! Figyeljük ki mit szándékozik tenni körülöttünk és közben legyünk tudatában, hogy mások is figyelik a mozgásunkat. Legyünk kiszámíthatóak. Ha pl. jobbra húzódunk akkor a partnereink joggal számítanak inkább arra, hogy le akarunk kanyarodni, minthogy váratlanul előzni fogunk. Utaljunk arra, hogy mit fogunk tenni. Ne azért használjuk az indexet mert a kresz előírja. Gondoljuk meg, hogy amikor kitesszük az irányjelzőt akkor egy kis időnek el kell telnie mire a környezetünk felfogja, viszont ha már elkezdtük a sávváltást akkor már a jármű helyzete (félig a másik sávban) jelzi a szándékunkat, tehát az indexre kvázi nincs szükség. Sokan ilyenkor kapcsolják be, elvonva a saját figyelmüket.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.24. 22:19:18

Nem tudom a szabály melyik felét nem értettétek; viszont nyilván láttatok már tanuló vezetőt aki mellett ott ül az oktató sőt néha a vizsgabiztos. Jók a látási viszonyok, jók az útviszonyok is, de mégis folyamatosan feltartják a forgalmat - folyamatos Kresz sértés mellett hogyhogy mégis kapnak jogsit ???

Szerintem olyasmit akartok védeni ami sosem volt a kresz megalkotójának szándéka, csak magatoknak vezettetek le; és ebbe most valahogy beleragadtatok. Értem, hogy bosszantó ha - szerintetek világosan láthatóan indokolatlanul - feltart valaki. Értsétek meg viszont, hogy ez nem automatikusan szabálytalan.

De ha találtok egy bírságot, pláne bírósági ítéletet, ahol a sofőr arra hivatkozott, tényleg jó az út és jól látni de friss a jogsija és ezért ment kilencvennnél csak hatvannal, és ezt sem a rendőr sem a bíró nem találta elfogadható indoknak, hivatkozzátok már ide :)

Arcade Macho 2019.01.24. 22:49:21

@Pascal: ez ugy van hogy rosszul ertelmezed a KRESZt, nincsen benne amit te bele akarsz latni, vagy az igazsagerzeted azt sugallja
a KRESZ autopalyara vonatkozo reszet akkor alkottak meg amikor volt 30 km az M7esen, es azota valtozatlan az a resze, ami termeszetesen nem okes, de a szabal az szabal...

RHalacska 2019.01.24. 22:51:06

@Pascal: Ja nem automatikusan szabálytalan. De ahányszor találkozom 60 nal haladó 90-es megengedett sebességű úton haladóval, akkor vagy az autópark katasztrófálisan szar, vagy a legtöbbje nem arra figyel, amit csinál. De ismerőst előztem meg az M0 on, 90 alatt haladt és csacsogott a telefonján ?!

Nazareus 2019.01.24. 22:52:06

@Pascal: Ezt miböl gondolod, hogy KRESZ sértés? Mármint hogy max. 90-es tábla mellett 60-al menni KRESZ sértés lenne? A KRESZ szerint az út és látási viszonyoknak megfelelöen kell vezeni. Ha a soför úgy érzi, hogy neki már sötét van vagy épp ráz az út, akkor mehet 60-al. Vagy ha nem érzi biztonságosnak gyorsabban menni.

Szoktak engem is akadályozni lassabban menö autók. Ilyenkor nem idegeskedek, hanem megvárok egy olyan szakaszt, ahol biztonságosan le tudom elözni és kész. Ha nincs ilyen, akkor morgok kettöt és hazaérek a lassú autó mögött és kész. Nem kell ledudálni, levillogni, szitkozódni, hogy minek van az ilyennek jogsija. Csak mert eszembe jut a növérem, aki 70 körül van, biztonságosan vezet, csak lassabban, mint mások. Ö igy érzi biztonságban magát. Ha teheti elengedi a mögötte levöket. Ez van, sok ilyen ember lehet, söt, lehet, hogy én is ilyen leszek 10-20 év múlva. Lehet, hogy Te is ilyen leszel. Söt, lehet, hogy már most ilyen vagy néhány ifjú virgonc szemében. Élni és élni hagyni.

RHalacska 2019.01.24. 22:53:49

@Pascal: Van erre ítélet: német autópályán 60-nal haladót (jó út és látási viszonyok, nappal, száraz, stb) hátulról elkapott egy másik autós. Hiába hivatkozott a 60-as szabályra, az elől haladót (60) ítélték el.

RHalacska 2019.01.24. 22:54:59

@Nazareus: Jogsi visszaadása? Nem biztonságos. Tipikus amerikai autós, 70+ aki aztán valakit megöl.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.24. 22:58:57

Na olvassatok vissza mindnyájan akkor felfelé figyelmesen :)

(egyébként aki autópályára ill. belső sávra utal, az egészen más rész a kreszben, amiből hiányzik az "indokolatlanul" szó, tehát ha feltartod a - szabályosan - mögötted jövőt bizony ki kellene a külsőbe. és nem mondhatod, hogy "friss a jogsim").

Etniez 2019.01.24. 23:05:02

@Pascal: Ha a vizsgán mész 40-el az 50-es táblánál, akkor nem kapsz jogsit, csak szólok,
A tanuló vezető az más, neki nincs jogosítványa.

Nazareus 2019.01.24. 23:11:42

@RHalacska: Miért ne lenne biztonságos?? Teljesen az...

fordulo_bogyo 2019.01.24. 23:13:38

A Nagy Víz túlsó oldalán elek. Mindig meglep, hogy otthon Magyarországon milyen gyengén vannak kivilágítás a kamionok, teherautok. Kevesebb fenyuk van hátul, mint egy szemelyautonak.

Arcade Macho 2019.01.24. 23:21:01

@RHalacska: na de jo hogy a nemet szabalyok ervenyesek itthon is

Arcade Macho 2019.01.24. 23:25:23

@Etniez: ilyen hulyesegeket honnan veszel?
en anno akkor tanultam amikor meg jobbkezes volt a Bartfai, ott mondta az oktato hogy le van sz.rva hogy ki milyen jol be tud nezni a jobbkezbe, a vizsgaztatot az fogja erdekelni hogy vissza kell rakni 2esbe, es JOOOOOOOOOOOOOOOOL le kell lassitani
zebranal DETTO

autopalyanal meg ha jon fel a csimota sorol fel es en nem ohajtok orosz rulettet jatszani akkor lefekezek a kulsoben akar 80 km-re is, de tudom, 130al kell belerongyolnom mert egy-ket megmondoember a KRESZ elleneben megaszonta

Etniez 2019.01.24. 23:31:01

@Arcade Macho: Onnan, hogy buktatták meg ismerősöm lassú hajtásért.

Arcade Macho 2019.01.24. 23:35:15

@Nazareus: " Ezt miböl gondolod, hogy KRESZ sértés? Mármint hogy max. 90-es tábla mellett 60-al menni KRESZ sértés lenne?"

az autozas nehanyszor korlatozott eroforrasok mellett zajlik es akkor igenis jo lenne ha szabalyozva LENNE, hogy pl. autopalyan a minimalis sebesseg az legyen a 80 km/h, mert sajna ha felmegy egy papoka es vegigtolja 50 km/h -val akkor a kamionokat igenis fel fogja tartani, attol fuggetlenul hogy a KRESZ szerint tokre szabalyos

Nazareus 2019.01.24. 23:47:53

@Arcade Macho: Autópályán szabályozva is van. Én másholról beszélek.

Arcade Macho 2019.01.24. 23:51:43

@Nazareus: szabalyozva van IGAZ, olyannal lehet csak felhajtani ami sik terepen kepes 60 km/h -val szaguldani
ha ez neked rendes szabalyozas akkor en kerek elnezest...

Nazareus 2019.01.24. 23:58:23

@Nazareus: Megkövetem magam - bár szabályozva van autópályán, de minimális betartandó sebességre vonatkozó információt nem látok a KRESZ-ben. Azt látom, hogy csak olyan jármüvel szabad autópályára felhajtani, amelyik legalább 60 km/óra sebességgel képes haladni - de azt nem irja, hogy _kötelezö_ is ennyivel menni. Tehát én mehetek a BMW-vel 30-al autópályán, ha úgy hozza úri kedvem. Abban igazad van, hogy EZT jó lenne szabályozni. Ugyanakkor azt nem érzem szabályzandónak, hogy valaki 70-el megy száraz, nappali úton, ott ahol 90 a max megengengedett sebesség, azért mert ö úgy érzi biztonságosnak. Persze hol a határ? Ha 30-al megy, akkor is fogadjuk el? És ha 50-el? Én többnyire úgy vagyok ezzel, hogy ha 30-al megy, akkor oka van rá (pl. kukásautó szedi össze a kukákat, vagy vontat, vagy folyik az olaj, stb.). Leelözöm, amint le tudom. De nem dudálok és nem idegeskedek. A feleségem érdekes módon az ellenkezöje: idegeskedik, káromkodik, szidja a többieket, s néha dudál. Sok ember igy éli ki a napi dühét. Én nem, szinte sose dudálok. Ha baj van, akkor azon vagyok, hogy elkerüljem a bajt - nincs idöm dudálni. Ha meg van idöm dudálni, akkor nincs (akkora) baj (hogy dudálni kelljen) :-)

Nazareus 2019.01.24. 23:59:18

@Arcade Macho: Jogos, közben irtam rá :)

Jankove 2019.01.25. 00:51:05

Magyarország szokásos problémája a prevenció hiánya. Nem megelőzzük a bajt, hanem amikor már kurva nagy gáz van, akkor próbáljuk kétségbe esetten kezelni, azt is persze szarul. Nohát ilyen a romló baleseti statisztika is: olyan korszakba élünk, ahol lassan "hé kell egy jogsi wazze?, NESZE!" alapon kapják az emberek, semmi nívó, semmi léc amit meg kellene ugorni. Már senki nem gondol bele, hogy milyen felelősségteljes tevékenység az autóvezetés, és már senkinek nem mond semmit az a fogalom hogy veszélyes üzem. Alanyi jogon jár, tessék vegyed, vigyed, vezess gyermekem, oszt csodálkozunk hogy 500 méterenként baleset van, és minden hétvégén családok vesznek oda az utakon. Miért? Mert a hatóságok sem veszik komolyan ezt az egészet. Tele van az út olyan sofőrökkel, akiknek nem magyarázták el, hogy a kanyarban azért nem előzünk, mert orosz rulett. Ködben azért nem nyomjuk neki az autópályán, mert egyáltalán nem biztos, hogy előttünk szabad az út. Napestig sorolhatnám azokat a veszélyes de teljesen triviális közlekedési szitukat, és összefüggéseket, amelyeket valamiért nem ismer fel az egyszeri sofőr. De még szerencse, hogy a rendőrség résen van, és megtalálta a probléma origóját: a sebesség az oka mindennek. Ja. Nyilván....

Nazareus 2019.01.25. 01:00:36

@Jankove: Van igazság szavaidban, ugyanakkor nálam is elöfordul az, hogy vakon vezetek (bár utálom), de ha nem akarok 50-el menni 90-es korlátozásnál, akkor kell (tudom, nem kell, de mégis). A hatóságoknak egyébként roppant egyszerü mérni az abszolút gyorshajtást, és nagyon nehéz mérni a relativ gyorshajtást. De mennyivel jobban hangzik az, hogy
A gyorshajtás okozza a balesetek 30%-át és emiatt kell 500 új trafipax.
mint az igazság, hogy
A mérhetö (abszolút) gyorshajtás okozza a balesetek 3%-át, de valakinek a zsebébe még kell pár millió az új trafixapok miatt, ráadásul a rendörök is mutatnak fel néhány gyorshajtót.

Pedig a valóság ez: a balesetek kb. 3 %-át okozzák az abszolút gyorshajtók (akiket el lehet kapni trafipaxal), és ennek kb. tizszeresét a relativ gyorshajtók, akik ugyan betartották a KRESZ által elöirt sebességet, csak épp akkor és ott az is túl gyorsnak bizonyult (nem az út és látási viszonyoknak megfelelöen vezetett). Csak hát öket nem lehet bemérni... vagy nem olyan egyszerü...

Helyszíni zsemle 2019.01.25. 01:01:36

"Hogyan kell autót vezetni?""
SEHOGY !!

Azonnal be kell tiltani az emberek altal iranyithato autokat, es addig nincs autozas, amig az onvezeto autok nem keszulnek el.

Jankove 2019.01.25. 01:02:07

@Nazareus: "Tehát én mehetek a BMW-vel 30-al autópályán, ha úgy hozza úri kedvem."

Sajnos a kreszkönyvünk jogásznyelven íródott, így néha nehéz kivakarni belőle a lényeget, mert direktívák és ökölszabályok helyett inkább egymásból következnek dolgok. De attól még ottvan a lényeg: a kresz az indokolatlan lassú haladást kifejezetten tiltja.

Kikerestem íme: 26. § (5). "Nem szabad a jármûvel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza."

Ha a BMW-ddel 30-cal kirándulsz a pályán, egészen biztos áthágod ezt a szabályt. Egyébként a pályán nagyon sok helyen -főleg emelkedők környékén- találsz kék alapon fehér számokat, ezek kötelező sebességminimumok, ami alatt nem mehetsz, feltéve ha látási és egyéb viszonyok azt nem írják felül.

Nazareus 2019.01.25. 06:36:53

@Jankove: A kék alapon fehér számok (sajnos) csak a belsö sávokra vonatkozóan vannak feltünteve, a jobbszélsöre nem. Az "indokalatlanul lassú haladás" meg gumiszabály. Majd azt mondom, ha megállit a rendör, hogy görcsölt a hasam, az indokolta, hogy ne menjek gyorsabban 30-nál (a szélsö sávban). Hogy aztán ezt az indokot elfogadja-e a rendör (és késöbb a biróság) azt a jó ég tudja.... bár nyilván meg lehet támasztani érvekkel "jajj, nem akartam balesetet okozni... le akartam hajtani az elsö kijáratnál... (ja, Balaton óta)..." és ellenérvekkel (kamera felvételek).

a távoli rokon 2019.01.25. 07:41:13

Szép poszt, nagyjából így állok én is a vezetéshez. Relaxált Buddha vagyok, amikor beülök az autóba és igyekszem így is kiszállni.

Annyit azért még hozzátennék, a biztonságérzet illúziójában sütkérező suv-os, szuper 4wd személyautós játékosoknak, akik a még éppen le nem takarított M0-on, hókásás felületen 130as tempót kívánnak autózni, hogy attól, hogy (esetleg)négy kerék hajt, vagy magasabb az autó mint a többi, az még simán meg tud csúszni a félig megolvadt havas felületen. Max nagyobb sebességnél fog megcsúszni, de akkor rendesen...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 08:33:39

@Etniez: Még mindig várnám tőled a linket arra bírói ítéletre amire folyamatosan hivatkozol.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 08:39:23

@Etniez: "Ha a vizsgán mész 40-el az 50-es táblánál, akkor nem kapsz jogsit, csak szólok," egyre biztosab vagyok benne, hogy neked nincs jogsid, vagy ha van akkor féldisznóért vetted.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 08:43:51

@Etniez: "Onnan, hogy buktatták meg ismerősöm lassú hajtásért. "

Ha 10el mert a belső sávban akkor elhiszem. Ha azt állítod hogy 50es tábla hatálya alatt 40ért megbuktatták akkor meg fogom kérdőjelezni az igazmondási képességed.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 08:47:11

@Nazareus: Nincs autópályán se kötelező alsó limit. Akkor van ha kiteszik a kerek kék táblát fehér számmal.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 08:51:57

@Nazareus: "Persze hol a határ? Ha 30-al megy, akkor is fogadjuk el?"

Az idegbetegeken kívül ez se zavar senkit. N+1 jármű mehet az utakon amik fizikailag se tudnak 30nál többel menni, egy traktor vagy kombájn vagy fűnyíró vagy oszloptakarítógép pont annyira akadályozza a forgalmat 30-al mint trabantos bélabá 30-al.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 08:54:58

@Jankove: "Alanyi jogon jár, tessék vegyed, vigyed, vezess gyermekem, oszt csodálkozunk hogy 500 méterenként baleset van, és minden hétvégén családok vesznek oda az utakon. Miért?"

A 4esen pl azért mert erre járnak a románok. 10 halálos balesetből 9nél román rendszámot fogsz látni. Ez ellen mit teszel, szigorítod a magyar jogsimegszerzést?

mj112 2019.01.25. 08:56:38

@Pascal: Akkor a minimális udvariasság megköveteli, hogy amikor lehet elengedd a gyorsabbat.
Máskülönben indokolatlanul vagy tahó.

mj112 2019.01.25. 09:00:44

@GL: Ha nem tudsz megállni azon a távolságon, amit belátsz, akkor túl gyorsan mész.
Ezt hívják relatív gyorshajtásnak.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 09:01:44

@Jankove: "+Ha a BMW-ddel 30-cal kirándulsz a pályán, egészen biztos áthágod ezt a szabályt."

Miért is?

Gyönyörködni akarok a tájban ezért megyek 30al. Van indokom.

Nem véletlen, hogy a történelem során még soha senkit nem büntettek meg indokolatlanlassuhaladás miatt.

mj112 2019.01.25. 09:10:08

@Pascal: "Nem tudom a szabály melyik felét nem értettétek; viszont nyilván láttatok már tanuló vezetőt aki mellett ott ül az oktató sőt néha a vizsgabiztos. Jók a látási viszonyok, jók az útviszonyok is, de mégis folyamatosan feltartják a forgalmat..."

Akkor már az oktatással nagy baj van.
Amikor én tanultam vezetni a boldogult MHSZ-nél, a Váci út még 2x1 sáv, kockakő volt, a teherautók 50-nel, a személykocsik 60-nal mehettek. A tehervizsgán kimentünk a Váci útra, délutáni csúcsforgalom, a vizsgabiztos azt mondta, menjek hatvannal, mert feltartjuk a forgalmat.

mj112 2019.01.25. 09:19:01

@Pascal: Na olvassatok vissza mindnyájan akkor felfelé figyelmesen :)

(egyébként aki autópályára ill. belső sávra utal, az egészen más rész a kreszben, amiből hiányzik az "indokolatlanul" szó, tehát ha feltartod a - szabályosan - mögötted jövőt bizony ki kellene a külsőbe. és nem mondhatod, hogy "friss a jogsim").

Akkor Te is olvass figyelmesebben, a KRESZ-ben nincs benne a "szabályosan" szó, aki gyorsabb mérlegelés nélkül el kell engedned.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 09:22:21

@mj112: mivel a kresz alapja , hogy a szabályokat MINDENKI betartja (bizalmi elv) így definicio szerint szabályosan maximális sebességgel haladva nem tudok senkit feltartani a belső sávban hiszen senki nem haladhat nálam gyorsabban.

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2019.01.25. 09:28:45

@eßemfaßom meg áll: autópályára olyan jármű mehet fel, ami önerőből képes asszem legalább 60km/h-ra, ha nagyon muszály előkeresem

Nazareus 2019.01.25. 09:30:37

@eßemfaßom meg áll: De fel tudsz. Mert pl. rosszul mér/mutat a sebességméröd vagy megkülönbözetö jelzést használó jármü van mögötted.

Nazareus 2019.01.25. 09:31:15

@wannabebiker: Igy van, de ettöl még nem kötelezö 60-al menni...

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 09:34:39

@wannabebiker: nem az van a kreszben, hogy haladnia kell minimum 60-al hanem az, hogy képesnek kell lennie erre. Also sebességlimitet egyedül a kékkörös kresztábla határoz meg amit ki is szoktak tenni ott ahol alsó limitet meg akarnak adni.
@Nazareus: Megkülönböztető jelzés más kategória, a sebességmérőm pedig pontos.

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2019.01.25. 09:42:21

@Nazareus, eszemfa*om: el lehet ezen rugózni még egy darabig,hogy mi a legalsó sebességhatár, csak nem sok értelme van. Menj amennyivel neked kényelmes, és biztonságos a hangsúly a biztonságon van. Azt gondolom egy 100-130km/h környezetben a 60 nem biztonságos, ugyanúgy nem, mint megállni a leállósávon, azt is lehet, de nem biztonságos, te döntesz, hogy megállsz e ott pisilni vagy a völyghídon nézelődni, de annak az esélye, hogy balesetezni fogsz, kb 100x akkora, mintha mondjuk nem állnál meg ott..

Jankove 2019.01.25. 09:46:03

@eßemfaßom meg áll: "Nem véletlen, hogy a történelem során még soha senkit nem büntettek meg indokolatlanlassuhaladás miatt."

Van ezen kívül még ezer másik szabálysértési tétel, ami miatt soha senkit sem büntettek még meg, (fogalmazhatnék úgy is, hogy a gyorshajtáson kívül nagyjából semmi mást nem szankcionál a hatóság) de ez ne jelentse már azt, hogy akkor szabad szabálytalankodni. Egyébként nagyjából ez is hozzájárul a közlekedési morálhoz. Ha minden sarkon szórnák a bírságot, és a notórius szabálysértő ájfonra félretett pénzecskéje kerülne veszélybe, rögtön megtanulna mindenki rendesen közlekedni. Ez egy ilyen nép, ösztöke kell, villanypásztor, meg bírságeső mindenhová. Amíg mindent lehet, (és mindent ki lehet dumálni) addig változás itt nem lesz.

"Gyönyörködni akarok a tájban ezért megyek 30al. Van indokom. "
Lehet hogy a bírságot megúszod, de amikor halálos balesetet okoztál, majd add elő a bírónak, így, cinkosan kacsintva. Biztosan azt fogja mondani hogy rendben van fiam, jól csináltad. Bár ismervén a magyar jogrendszert, még azt is el tudom képzelni, hogy simán megúszod.

Jankove 2019.01.25. 09:56:35

@eßemfaßom meg áll: "10 halálos balesetből 9nél román rendszámot fogsz látni. Ez ellen mit teszel, szigorítod a magyar jogsimegszerzést? "

A probléma komplex. Én nem mondom, hogy a magyar jogsiszerzés szigorításával minden gond egycsapásra megoldódik, de az biztos hogy látványos javulás lenne elérhető. Amit most látsz az utakon, az egy sok összetevős áldatlan állapot.

Jankove 2019.01.25. 10:05:27

@eßemfaßom meg áll: "definicio szerint szabályosan maximális sebességgel haladva nem tudok senkit feltartani a belső sávban hiszen senki nem haladhat nálam gyorsabban."

De mivel te kresz szabályait láthatóan maradéktalanul betartó emberke vagy, a jobbra tartás elvét kötelező érvényűnek tartod magad számára is, ergo a belső sávot kizárólag előzés céljából veszed igénybe, nem bérled ki folyamatos állandó használatra. Ezáltal nem is állhat elő az az állapot, hogy bárkit feltartanál. A feltartás problémája esetedben elméleti.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 10:09:30

@wannabebiker: persze, egy dolog, hogy értelmes ember nem megy 60al az autópályán, de ezt nem azzal kellene alátámasztani, hogy tiltja kresz mert ez szimpán nem igaz.

@Jankove: Mint ahogy az engem utólérő is betartja kreszt mnaradéktalanul így ahol én jobbra tudod tartani ott ő is és azonnal kisorol mögülem a szélsőbe tehát máris nem tartom fel.

mj112 2019.01.25. 10:14:58

@eßemfaßom meg áll: "mivel a kresz alapja..."
KRESZ 36.§ (2) bekezdés.

Jankove 2019.01.25. 10:20:12

@Nazareus: "Az "indokalatlanul lassú haladás" meg gumiszabály. "

Nyilván az, sok ilyen szabály van. Pl; a "gyorsabban haladó" sincs pontosan definiálva. Sokan ezért is önkéntesrendőrködnek, maximummal haladva nyilván senki sem haladhat gyorsabban, pedig de. Ezeket a gumiszabályokat nyilván nem azért tette be a jogalkotó, hogy orrba szájba lehessen alkalmazni, hanem hogy adott esetben (SZÜKSÉG ESETÉN, INDOKKAL) át lehessen hágni vele a generál szabályokat anélkül hogy szabálytalanságot követnénk el. Csak persze a magyar kiskapuként használja notórius szabályszegésre, aztán meg hazudozik a rendőrnek, bírónak. Szégyen.

Jankove 2019.01.25. 10:26:41

@eßemfaßom meg áll: "így ahol én jobbra tudod tartani ott ő is és azonnal kisorol mögülem a szélsőbe tehát máris nem tartom fel. "

Így van. De ha esetleg mégis egy szabálysértő gyorshajtóval lenne dolgod, ez téged akkor sem jogosít fel, hogy a belsőben maradj, hiszen rendőr nem vagy. Példás sofőrként pontosan tisztában vagy ezzel, ezért elengeded a gyorsabban haladót, (ahogy a kresz is fogalmaz), és a hatóságokra bízod a szabálysértő autós elszámoltatását.

RHalacska 2019.01.25. 10:27:11

Amennyi kézben tartott telefonnal közlekedni próbálót látok naponta, amennyien nem kapcsolják fel a lámpát akkor sem ha esik, meg sötétedik, amennyien nem tartják be a buszsávot. Ha ezt büntetnék szigorúan, akkor valamennyire előre lehetne menni.

Nazareus 2019.01.25. 11:09:35

@wannabebiker: Persze, ebben igazad van. Nem is megy senki 30-al (de még 60-al sem) az autópályán.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.25. 11:50:33

@mj112: ezzel mit akartál igazolni/cáfolni? Igen, mindenki tudja, hogy van párhuzamos közlekedés de ettől még a kresz alapja a bizalmi elv, anélkül az egészet ki lehet dobni a picsába.

@Jankove: amennyiben szabályosan ki tudok menni a külsőbe, természetesen kimegyek de nem azért mert nem akarom akadályozni a gyorshajtót aki nem is létezik hanem azért mert ez a szabány ami benne van a kreszben, szemben az "X sebességgel minimum menni kell" fantáziákkal.

Jankove 2019.01.25. 12:18:39

@eßemfaßom meg áll: "persze, egy dolog, hogy értelmes ember nem megy 60al az autópályán, de ezt nem azzal kellene alátámasztani, hogy tiltja kresz mert ez szimpán nem igaz."

Ha Magyarország egy normális ország lenne, mint ahogy nem az, akkor nem lenne szükség az életünk szubatomi szintjén történő beszabályozására, kilométer hosszú jogszabálygyűjteményekkel. Az utakon is nagyjából 8-10 pofonegyszerű direktívával, és paraszti ésszel már lehetne sikeresen, és balesetmentesen közlekedni. pl; autópályán nem haladunk kirándulótempóval, mert ott a lassú hajtás a balesetveszélyes. Akinek van agya ezt elsőre felfogja. A többségnek nincs, na nekik írták a szabályokat. A szabályok azért vannak, hogy beledörgöld az ostoba idióták pofájába, abban bízva, hogyha látja leírva, akkor talán végre elhiszi hogy úgy van, megtanulja, és alkalmazza. Bár -végigolvasva akár ezt a topikot- a sok marha inkább ideológiákat gyárt egyes szabályokhoz, szubjektíve jogszabályértelmezi a kreszt, () és már csak azért juszt se tartja be. Na ezért kell a bírság. Egykét hónapig szórni a 300 ezres csekket a belsősávos suttyónak, gyorsan és hatékonyan megtanulná mindenki a jobbra tartás fogalmát, megszűnne az értelmetlen viaskodás a pályán, és javulna a statisztika is.

GL 2019.01.25. 21:12:04

@mj112: "Ezt hívják relatív gyorshajtásnak. "
Hát persze, de egyrészt te is tudod, hogy sötétben, esőben ködben szinte mindenki így közlekedik :( , pl mert tudat alatt beleszámítják az esetleg előttük levő világítását is. Aztán ha ez elégtelen vagy nincs is, akkor van a baj. Vagy ha valaki a nem várt módon cselekszik előtted, vagy akár az említett tükörbe nézés is elvehet ebből a távolságból. Soktényezős ez, csak ilyeneket az ítészek nem gondolnak végig :(
Szokták mondani, hogy vedd fel a forgalom ritmusát... az a legkevésbé balesetveszélyes. Akár gyorsabb, akár lassabb vagy attól, veszélyforrás leszel.
Nem szeretem a fentebb is látható kresz szabályrágást. Ilyen jogászkodós eszmefuttatások mindig csak a baj után jönnek, ahol a szakértök több oldalon elemzik mit KELLETT volna tenni. Sokszor olyan esetekben, amikor az érintetteknek 1-2 másodperc vagy annyi sincs a döntésre.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.25. 21:30:25

@mj112:

A Kresz-hez fűzött Legfelsőbb Bírósági állásfogalásuk között igen régóta van egy ilyen:

"A belső sávon a folyamatos előzést végző, illetve lakott területen belül a belső sávon folyamatosan haladó gépkocsi és motorkerékpár akkor nem akadályozza a mögötte haladók forgalmát, ha az útra engedélyezett legnagyobb sebességgel halad."

A Kresz kommentárjai között megtalálod.

Ebből az jön le, hogyha a GPS 130-at mutat akkor nem kell kimennem a jobb szélső sávba, ha mögöttem megjelenik egy gyorsabb autó; hiszen az engedélyezett legnagyobb sebességgel nem akadályozom a forgalmat.

De etniez fenti, réges.régi felvetése nem is erre a helyzetre vonatkozott, hanem arra, hogyha jók az út- és látási viszonyok, akkor neked mindig a megengedett sebesség közelében KELL autóznod. Nemcsak autópályán hanem úgy általában. És téved; ilyen szabály nincs. Mehetsz lassan ha:
- van erre elfogadható indokod, még úgy is hogy közben akadályozol másokat (ez az indok lehet más is mint út- és látási viszony)
- sőt akkor is ha nincs indokod de nem akadályozol senkit.

Nazareus 2019.01.25. 22:50:58

@Pascal: "Ebből az jön le, hogyha a GPS 130-at mutat akkor nem kell kimennem a jobb szélső sávba, ha mögöttem megjelenik egy gyorsabb autó"

Abban az esetben ez nem igaz, ha lakott területen kivül vagy, mivel a jobbratartás értelmében - ha teheted - ki kell menned. Ez persze független a mögötted lévö autóktól.

Egyébként a GPS-ed is elromolhat... (bár kicsi az esélye).

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.26. 10:06:13

Lényeg sem olyan "törvény" nincs hogy ha az úttéslátási viszonyok rendben vannak akkor a mindig a maximum megengedett közelében kell autózni, sem olyan "tövény" nincs hogy autópályán benn a hátulról jövőnek mindig "elsőbbsége van" akkor is ha 160-al rongyol. Népszerű tévhit mind a kettő.

Ettől eltekintve valami elképsztően negatív képet festetek itt le a közlekedésről. Szerintem - főleg Budapesten - épp ellenkező a helyzet. Egyre többen vezetnek GPS-el, Waze-val a szélvédőn. Ha felteszem a tempomatot GPS szerint 130-ra akkor Budapest és Debrecen között talán ha 1-2 autó előz meg összesen. Ha valaki Siófokról hazafelé benn ragad a középső sávban 100-al a körülötte levő 3-4 autó simán megoldja úgy, hogy néhány másodpercet veszít mindenki. Dugóban elfogy a sáv már nincs összevissza tolakodás legtöbbször cippzár elv.

Az az igazi probléma, akinek a többi közlekedésben résztvevő a probléma. Aki nem bírja a kamionokat. Aki ki nem állhatja a taxisokat. Vagy a kerékpárosokat. Vagy a tötymörgő 70 éveseket és tanulóvezetőket.. Vagy aki összefüggő kamionsort előz 110-el a belső sávban. És így tovább.

Namost ha valaki levezet magának valami fiktív kresz szabály, és azt próbálja végigerőltetni, úgy nem fog menni max. halálra frusztrálja magát.

De egyre inkább jellemző, hogy a sofőrök képben vannak a körölöttük levő 8-10 autó mozgásáról, lehetőségeiről és szándékairól, fejben összerakják a megoldást, odafigyelnek, hogy a másik is úgy rakta-e össze, és az egész szóra sem érdemes. Figyeljétek meg Budapestet, ahhoz képest aki emlékszik mi volt 5-10 éve !

RHalacska 2019.01.26. 10:20:38

@Nazareus: De ki kell menned, a jobbra tartás általában kötelező lakott területen kívül, akkor is ha egyedül vagy.

RHalacska 2019.01.26. 10:23:27

@Pascal: Az autópályán nincs elsőbbsége a hátulról jövőnek, csak rád is vonatkozik a jobbra tartás. Nem tudom szerinted mi a jobb: elengedni, vagy izmozni?

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.26. 11:36:16

Oké egy példa halacska.

Háromsávos autópálya, a szélső sávban, nagy térközben elszórva 80-al ballagnak a kamionok. Egyes autó a középső sávban 100-al egy Suzuki, kicsit imbolyogva. Kettes autó, a Suzuki mögött középen egy Astra kábé 120-al, kezdi beérni - egyenletesen halad, a sáv bal oldalára (befelé) húzódva de nem indexelve. Hármas autó én, mindkettő mögött de a belső sávban tempomattal GPS-el 130-al ahogy szoktam. Négyes autó mögöttem még viszonylag nagy de csökkenő távolságra az a bizonyos fekete BMW.

Hogyan értékelik az autók a helyzetet ?

Az első, a Suzuki a Szürke Szamár aki azt képzeli, hogy 110-120-al autózik ami elég gyors ahhoz, hogy a középsőben maradjon, nem akar kimenni a kamionok közé. Érzékeli a kettest maga mögött, de nincs tudomása sem a 3-asról sem a 4-esről.

A második 130-at lát a saját óráján, és az a szándéka, majd befelé előz amint utoléri, ha kell majd gyorsít, és visszamegy a Suziki elé a középsőbe a gyorsabb autók elől.

A négyes a Fekete Péter. Ha ismeri az autója és a saját képességeit - egyébként ez a gyakoribb - minden OK de előfordlhat, hogy a szőke barátnő a "hátulról jövőnek mindig elsőbbsége van" idegállapotban van. Mindenesetre, tartja az egyenletesen nagy sebességét és jön föl rám.

Mit teszek ? Pöccintés a fékre, ezzel elveszem a tempomatot, lassan 130, 129, 128 a GPS-en, helyet és időd csinálok magamnak.

Az Astra utoléri a Suzukit, előz előttem a belsőben, de mivel neki az óra eleve 130-at mutatott, 125 körülre gyorsít csak fel. Mivel már én is kb. ennyivel megyek, pöccintés a tempomaton felveszem a ritmusát tartom a távolságot. A kettes autó elment a Suzuki mellett, kimegy a Suzuki elé a középsőbe. Én még benn, elhaladok a Suziki mellett, ki a középsőbe a kettes Astra mögé. Elmegy mellettem a BMW 160-al aki pont a nyakamba ért addigra.

Mire elhalad a BMW, a kettes vagy tartja a 125-öt a középsőben (amit ő kb. 135nek lát az órán) ekkor tempomattal maradok mögötte; vagy hagyja, hogy a sebessége visszaessen 120 köré ahol eddig autózott. Ekkor vissza a tempomatot 130-ra és be a belsőbe.

Ha a kiinduló helyzet más, pl. a BMW már a nyakamon volt az elején, akkor más a megoldás is. Mindenre rengeteg idő van, egymáshoz képest 20-30 km / órával megyünk

Ami senkinek nem hiányzik, hogy az bármelyik sofőr elkezdjen feszkózni azon, hogy vegyék el a Suzuki jogsiját de rögtön, vagy ki ne jöjjön elém a középsőből az Astra hanem előzzön jobbról inkább, vagy én gyorsítsak már a középsőben, vagy a BMW és villogjon és toljon le mindenkit.

És az egész szóra sem érdemes.

RHalacska 2019.01.26. 12:23:51

@Pascal: Na ebben a szituban a Szuzuki szabályt sért, és ezt ti oldjátok meg helyette. Ennyi. Meg kellene tanulni: 1. Jobbra tartsot a Szuzukinak. (Láttam rendőrt, aki kiszedte a középsőben ragadt autóst M1 bevezető) 2. Ha az előttem haladó a megengedett közelében megy, és várható, hogy lehúzódik az előzés után, akkor kellő távolságot tartani, megvárni amíg lemegy. Ha esetleg tartósan bennmarad, akkor kellő távolságot tartva(!) szoktam villantani, hogy mennék, no. Ja alapvetően jobb oldalt haladok, a megengedettel. Van, hogy elmegyek jobbról a bennragadt szuzukisok mellett. Mivel tartósan haladok a jobb sávban, és nem váltok sávot, ezért még nem is előzés. (Erről volt állásfoglalás)

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.26. 12:45:32

Na ez az.

A fenti példában vagy egy egyértelmű szabálysértő és egy lehetséges szabálysértő.

Egyértelműen csak a BMW a szabálysértő; ha ő 160-al ment akkor az óráján 170-180-at látott. A Suzukinál több körülmény játszik össze, pédául volt-e épp jobbra mellette egy jó hosszú kamion. Lehet, hogy sértett szabályt lehet, hogy nem. De ha igen - mondjuk teljesen tiszta volt a külső sáv - akkor sem az övét kell tekinteni a súlyosabbnak, hiszen a BMW a megengedett fölött ment 30-al, a Suzuki a megengedett alatt 30-al.

De megint visszaesetetek abba, hogy ki a hibás (picit önkényesen értelmezve a Kreszt). Mindenki jobban jár, ha arra figyelsz hogyan oldod meg.

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.26. 16:02:21

@Jankove: ez mind szép de ettől még továbbra se létezik "a megengedett maximális sebesség az a kötelező minimális sebesség" szabály

eßemfaßom meg áll · http://tahobloggerek.blog.hu 2019.01.26. 16:24:02

@RHalacska: "Na ebben a szituban a Szuzuki szabályt sért,"

Vagy nem. 80-al halado kamionsort előz 100al és személyautóval megteheti, hogy nem megy minden előzés után vissza.

RHalacska 2019.01.26. 16:34:56

@eßemfaßom meg áll: A leírásból hiányzik, hogy a jobb szélső sávban van-e az előzések pillanatában kamion. Ha van, akkor nem sért, ha nincs és elegendő a hely, akkor igen.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2019.01.26. 17:05:33

Induljatok ki abból, hogy igen; határeset ugyan, de elég nagyok a térközök elvileg ki tudna menni, elengedhetné az Astrát. Mivel tapasztalatlan, felül becsüli a saját sebességét, és biztonságosabnak érzi, ha egyben végigelőzi az egész kamionsort.

De mi jelentősége. Még ha úgy gondoljátok nyilvánvalóan rögönírélő bíróság előtt lenne a helye, valahogy bele kell nyugodni, hogy ezért az óriási szabálysértéssel - mindenféle legendákkal szemben - nem fog senki se foglalkozni. A BMW viszont, az lehet kap majd csekket.

Egyébként azt, hogy a Suzuki szabályos-e vagy nem, 130-ról és 2-300 méterrel hátrébbról nem tudom felmérni. Legjobb ha nem ezzel foglalkozom, hanem azzal, hogy helyesen mérjem fel az Astra szándékát, és helyesen becsüljem meg, hogy mikor ér utol a BMW, mert attól függően tartom a sebességet, lassítok, vagy kijjebb megyek eggyel az Astra mögé.

RHalacska 2019.01.26. 17:20:16

@Pascal: Magyarul ha nem akarod összetörni magadat, figyelsz a környezetre, és megpróbálod megoldani a mások kisebb nagyobb, vélt vagy valós szabálysértése, figyelmetlensége miatt kialakult helyzeteket. Na ha mindenki így vezetne, nem lenne baleset. Amit szoktam mondani: arra figyeljünk, amit csinálunk. Ha vezetünk, vezessünk, ne telefonáljunk, együnk stb.

Arcade Macho 2019.01.26. 23:10:00

@Pascal: lehet abbol kiindulni hogy en az Astrammal szoktam letolni a BMW -st ha akarom?

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2019.01.28. 17:03:23

Jó, hát persze, igaza van a poszt-tolónak mindenben, de ez csak falra hányt borsó, éppen csak az sz@rja telibe a legjobban, akire vonatkozna.