Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

100000 Ft

Fiat Panda 1.2 8V Club tartósteszt

2019. január 15. - wannabebiker

Kb ennyit költöttem a kisautóra pár hét alatt.

Valamivel több, mint 2 éve van meg, ezalatt kicsit több, mint 20000 km-t mentünk vele, 95%ban városban. Azt korábban leírtam, hogy szabad e autót venni ilyen magas futásteljesítménnyel, a mienkben ugye jelenleg 346000 km van.

A magas futás egyik következménye, a lemattult első fényszórók, ami miatt alig lehetett látni este az autóval, főleg ha az út vizes volt, ami amúgy is elnyeli a fény nagy részét. Ilyetén állapotban közlekedni télen nem egészséges, akár balesetveszélyes is lehet. Nem sokkal azután, hogy megvettük, már felpolíroztam a fényszórókat, amitől jobb lett ugyan a fényerő, de meg sem közelítette azt, amilyennek lennie kellene. Ráadásul a műanyag búrának már az anyaga volt elöregedve, rengeteg apró repedés volt rajta, ami szétszórta a fényt és amin semmilyen polírozás sem segített. fiat1.jpg

Már régóta gondolkodtam rajta, hogy kicserélem a két fényszórót újakra, de eddig visszatartott, hogy darabja 16e Ft, és amíg gondolkodtam rajta, addig szépen felment az ára, úgyhogy végül a 2db 40+ ezerbe került. Kicseréltem, olyan fénye van, hogy ihaj :) A ködlámpák is újak, azokat még akkor kicseréltem, amikor megvettük a gépet, az egyik törött volt, a másik meg csak simán be volt vakulva. Ilyen lett:

fiat2.jpg

Szóval, hepinesz, autó szépen világít, a hó esik, minden fasza. Mígnem az egyik decemberi este miután a feleségem leparkolta az autót, megláttam, hogy belül minden ablak vastagon párás belülről, illetve a feleségem panaszkodott, hogy gyenge a fűtés. Hát az volt, hogy a termosztát környékén a hengerfej környékén vizes volt a blokk, amit elég nehéz volt helyesen diagnosztizálni, az amúgy is full vizes, latyakos időben, de úgy voltam vele, hogy nem kockáztatok, levettem a hengerfejet. Így már lehetett látni, hogy a termosztát tömítése adta meg magát, illetve nem volt teljesen egyértelmű, mert a hengerfej tömítésen is volt egy szakadás azon a sarkán, ahol a termosztát van, aminek elvileg nem lett volna szabad ráhatással lenni a hűtőfolyadék állapotára.

Ez a kis játék 25e Ft volt, a szükséges tömítések (szívósor, kipu, termosztát, hengerfej) az új hengerfej csavarok, akkor már kicseréltem a hűtőfolyadékot is. Az összerakás után az autó egy kicst nehezen indult, mert ugye ezt is egy este csináltam, éppen tető van a fejem felett, de a műhelybe már nem tudok beállni, szóval nem egyszerű a félsötétben meg a mínusz fokokban. Szóval nehezebben indult, az alapjárat kicsit egyenetlenné vált, illetve a vízhőfok nem akart üzemi hőmérsékletre felmenni, plusz lett még egy oda nem illő, magas frekvenciájú hang. Mivel már fáradt voltam, sötét volt, és másnap menni kellett dolgozni, egy ideig így használtuk az autót, közben rájöttem, hogy valószínűleg elraktam a vezérlést egy foggal, amiatt dadog az alapjárat, illetve túlhúztam a szíjat, ami valószínűleg eszi valamelyik csapágyat, leginkább a vízpumpáét, plusz, a termosztát is beadta a kulcsot, hogy megpiszkáltam. Nosza rajta hát, csináljuk meg. Mivel nem tudtam mennyire károsodhatott a vízpumpa, és az még nem volt cserélve amikor legutóbb vezérlést cseréltem, így rendeltem egy olcsó készletet. Ez újabb 20+ e Ft, de most ismét rendben van az autó. Mondjuk nem volt teljesen egyszerű, mert a vezérlés pontos beállításával elég sokat szívtam. Ugyan összejelöltem a fő- és vezérműtengelyeket, de a szíj feszítésekor egy picit mindig elfordultak a jelölésekhez képest, illetve találtam egy nagyon akkurátus Contitech leírást, hogy kell a Pandán beállítani a vezérlést. Na, annak az eredménye az lett, hogy az autó nem indult be, az összerakás után. Aztán sokadszori olvasásra feltűnt, hogy az igen pontos leírás csak azt nem jelöli meg, hogy melyik Panda motortípusra vonatkozik, ugyanis a gyártás során 2007 év végén volt néhány apró módosítása motoron, a környezetvédelmi normák miatt. A legfőbb különbség, hogy az első szériának szögletes az olajbeöntő nyílás fedele, az újabbnak meg kör. Plusz, az újabb szérián nincs egyértelmű jelzés a blokkon, a vezérlés beállításához, ami van, azzal meg nem indul be. Annyira bekavartam magam, annyi jelölést raktam én, annyi mindent összeolvastam az interneten, hogy végül harmadjára sikerült úgy összerakni, hogy beinduljon. Közben volt lázas felső holtpont méregetés, szelepváltás nézegetés, minden, de csak nem akart összejönni.

A lényeg, hogy úgy van megcsinálva, hogy egy laikus otthon ne tudja elvégezni, mindenképpen vigye szervizbe az autót. Ezzel valamilyen szinten egyet is értek, akinek egy izzócsere gondot jelent, az vigye is szervizbe, én viszont vállalkozó kedvű vagyok, láttam már motort belülről, szóval nem kéne, hogy kihívás legyen. Az ilyen féltudással egyedül az a baj, hogy könnyen elbizonytalanodik az ember és a Fiat tervezői mindent meg is tettek ennek az érdekében, hogy ne lehessen otthon szerelni. A hengerfej tömítés is úgy van már, hogy nem elég egy nyomatékkulcs hozzá, hanem szögelfordulást is mérni kell(ene), látható módon az autókkal együtt fejlődik a a szervizelés is.

A lényeg a lényegben, hogy este 10re nagy nehezen sikerült beállítanom a vezérlést, tösszöri össze és szétszerelés után, mert próbálni csak összeszerelt állapotban lehet, így most rendben van, de szívesen  vennék valami akkurátus mérési módszert, amivel 100%ig biztos lehetek benne, hogy a helyén van a vezérlés.

Ismét öröm és bódottá, 2 napig, mígnem valamelyik este hív a feleség, hogy elveszett az első rendszám. Szuper, facebook, bemondatás a rádióban, plusz vagy 3-szor végigjártuk az utat, sajnos eredménytelenül. Amit nem értek, hogy maximum fél órával az esemény után gyalog végigjártuk az utat, ennek ellenére a rendszám nem lett meg, mintha a föld nyelte volna el. Két nappal később, aztán a facebookos csoportban valaki jelezte, hogy megvan a rendszám, juhé!! Felhívtam a helyet, a fickó csak annnyit tudott mondani, hogy igen beadtak oda egy rendszámot. Nosza rajta hát, munkahelyről kirohanás, azért hogy megállapítsuk, nem a mi rendszámunk, de még csak közel sincs hozzá. A pokolba vezető út is jó szándékkal van kikövezve...

Szóval nem értem, hova tűnhetett, valaki tutira felvette, elvitte, csak azt nem értem, ennek mi értelme van? Mivel így az autót nem lehet használni, rendelnünk kellett egy újat, 12300 Ft-ért.

Most úgy vagyunk, hogy várjuk, hogy megjöjjön az új első rendszám, az autó amúgy jó, kivétel, hogy valamiért most meg nem megy első első szélvédő mosója, ami szintén egészséges ebben a takony időben...

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr4514563368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.