Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Suzuki SX4 S-Cross 1.4 GL+ tartósteszt

Értékvesztés, a rejtett költség

2018. október 24. - wannabebiker

9000 km környékén járunk a géppel, a kormány idegessége már fel sem tűnik, a fűtómű bénasága lassan válóokká érik, illetve a 2000-es fordulat környéki rángatás szintén. Amúgy az autó jó, meg szép, egy szép-szeles., nyári napon ráborult a ruhaszárító az elejére, kétszer egymás után, így már szép karcos is.

8 hónapja van meg, kicsivel több, mint havi 1000 km-t megyünk, inkább hosszabb utakra használjuk, kirándulni, utánfutót rángatni, ilyesmi, ritkábban a városban. A fogyasztása valamivel 7liter alatt alakult eddig. Költeni még nem kellett rá, a casco-n és a teljesítményadón felül. Vagyishát kellett, csak erről hajlamos megfeledkezni az ember, mert megbújik ravaszul a háttérben, és csak akkor válik láthatóvá, amikor likvidálod a befektetést, azaz, eladod az autót.

Mi ugye idén februárban, tokkal-vonóval 5,55 M Ft-ért vettük az autót, amiből ugye még 1,7 M Ft kifizetésre vár lízingdíj formájában.

Folyamatosan figyelem, hogy alakul az ára, eddig nem nagyon lehetett találni fiatal használtat ebből a modellből, most van egy. 6500 futott km, GLX modell, ami hitel nélkül 5,5 M Ft a szalonban, de hitelt ugye nem kötelező felvenni. Mondjuk az egyszeri ember ilyet leginkább hitelre vesz, ugyhogy annak a költségét is nyugodtan hozzá lehet csapni a buktához.

scross_ecs.PNG Ennek az alighasználtnak az ára most 5M Ft, de ebből még tuti lehet alkudni valamennyit, legyen mondjuk 4,9 a vége. Azaz, a 8 hónap alatt az 5,5 M Ft-ből 4,9 M Ft lett, ami 600000 Ft, azaz havi 95000 Ft.

Tehát az, hogy egy ilyen autó az udvaromon áll, akkor ülök bele, amikor akarok, oda visz üzembiztosan ahová akarom, királynak érzem magam benne, merthogy új, havi 95000 Ft-omba kerül. Ez aztán a luxus!!

Mondjuk ez a havi 95 a későbbiekben valamelyest csökkenni fog, de ez akkoris komoly luxus, főleg, hogy ezt a 95-t bármi másra is költhetném, így meg csak kihajítom az ablakon.

Általánosságban igaz, hogy minál drágább az autó (tárgy) amit veszel, annál nagyobb a bukta, amikor eladod. Az első Ladámon, amit '92-ben ripityára törtem, pontosan 34e Ft-ot buktam, amennyiért vettem, illetve, még annyit sem, mert eladtam a roncsot. A többi autómon egyre többet, de megmaradtam a 50-100e Ft-os körben. Aztán jött a Stilo, az első igazi, normális autóm, amit 1,1 M Ft-ért vettem és 4 év után alig 700ért adtam, majd a Citroen 1,8 M Ft- vs 1M Ft 6 év alatt.

Ha most lennék 20éves és a mai fejemmel tanácsot adhatnék magamnak, mit is tanácsolnék? Hát, leginkább azt, hogy először is, az autóra közlekedési eszközként tekintsek, semmi másként, hántsak le minden egyéb pátoszt róla ami a fejemben van. Aztán azt, hogy a néhány 10 vagy 100e Ft-os szutykok helyett, járjak egy-két évig tömegközlekedéssel, a pénzt gyűjtsem össze és vegyek valami egyszerű tömegautót, pl Astra, vagy Golf vagy ilyesmi és a vásárlás ELŐTT MINDENKÉPPEN vigyem el egy szervizi átvizsgálásra. Nem haver, nem autószerelő ismerős, meg a szomszéd Józsi ért hozzá, hanem egy rendes, független szerviz. Ja, és tartsam meg 20 évig. Vajon képes lennék rá?

Update: olvasom a totálkáron a selejt Volvó rémtörténetét. Na, ott két év és 70ezer km alatt a fickó annyit bukott, amennyibe az én autóm került, azaz minden relatív, jelen Volvó havi értékvesztése olyan 230e Ft. Ki mit engedhet meg magának.

Ja! Amúgy meg jellemző magyar sajátosság, igazi fillérbaszás a Volvó részéről. Nem, nem cserélik ki a nyilvánvalóan fostenger autót, hanem ügyvéddel fenyegetnek. Gratulálok Volvó, tőlem kaptál egy minuszpontot és nem azért mert az az egy autó szar és most már én is tudom, hanem mert nem cseréled ki, hanem inkább fenyegeted az egyszeri embert, aki így vagy úgy, de megdolgozott azért a 27 misiért. Pedig a Volvó skandináv, vagy ja, nem is, most már inkább kici-óccó?

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr6114319697

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2018.10.25. 05:50:18

Kinek mi, van akinek nem sok a havi 95ezer. Átlagjoskának viszont igen. Erre jön még a biztosítás, üzemeltetés tokkal vonoval. Sztem sok! A fele is sok lenne. És Átlagjoska megy évi 10ezret se. Érdemes visszaosztani az évi költséget km/ft-ra és rádöbbeni hogy mennyibe is van per hó az autózás.

stone pit(er) 2018.11.21. 14:31:30

"Ja, és tartsam meg 20 évig. Vajon képes lennék rá?"
Képes. Igaz, megunni megfogod. Itt kell erőt venni. Esetleg ezért érdemes olyan autót venni, amit igazán szeretnél. Mondjuk szereted, ha sportosabb, de azért ne kívánjon sok kompromisszumot a fúvómű. Akkor, meg kell keresni azt a modellt (én hajlok a Civic felé, de még nem jött el az ideje és pénz(ünk) sem gyűlt még össze). Egyébként azért is olvasom az írásaidat, mert az S-Cross rajta van a listán, mint a legolcsóbb és ilyen értelmében a legjobb ár/érték arányú autó. GL+ szint, de automatával és gondolkodom a 4WD. Így is "csak 5,8 akcióban, bár csak hirdetést láttam, a kereskedőnél még nem jártam. Azonban úgy tűnik, lesz most más kiadás, így ismét elhalasztom és már nem is bánom annyira, visszatérve az első kijelentésemre. (Ja! Kiadások mindég lesznek. Épp azon gondolkodom, hogy befizetem a lányom angol nyelvű egyetemi előkészítőre [elsősorban angliai egyetemi felvételi megkönnyítése érdekében] 770 000 Ft/év összegben, itt Budapesten, végzett angliai egyetemisták által tartott heti órákra, Fontosabb, mint egy új autó, ugye, Szerintem is! Még ha fáj is egy kicsit a szívem csücske, de ezt eltitkolom és csak neked mondom el.) Visszatérve az autókra! Az enyém 14 éves és hat hónapos múlt négy napja. Vannak már jobbak. Mindig is voltak. 6 100 000 forintért vettem anno cakkom-pakk. Dízel. Ezt ma már egy dolgot kivéve inkább hátránynak tartok. Erősnek azért kellően erős. és meglehetősen jól fogyaszt, főleg, hogy ez még a down-sizeing korszak előtti darab. Még viszonylag szép is. Belül is, de ott azért már jól érezni, hogy kezd elhasználódni. Komoly törése nem volt, csak hátulról csúsztak bele egyszer, de az sem volt vészes. Mindég jó gumijaim voltak, főleg hogy már a harmadik nyári és a második téli szett van fent. 147 200 kilométer van benne. Ilyen kevés? Igen, csak évi kb. 10 000 megy bele. Két autót is használunk/használok. A másikba meg évi 8200 kilométer van az elmúlt kilenc év alapján. Ráadásul, az irodám az otthonom. Ügyfelekhez kijárok, de reggel nem kell sehova sem bemennem. Hát, nem csoda, hogy nem használódott el annyira nagyon. Ez az első,a mi ellene szól a cserének. Megegyezem, ha évi 15 000 km-t mész az autóddal abban is 225 000 kilométer lesz tizenöt év múlva. Azért az még nem a világ, főleg nem egy S-Crossnak. Jó, de mi következik ebből? Az én esetemben vegyünk 20 évet, amíg megtartom az autót és eladom, mondjuk 100 000 forintért, csak, hogy ne legyen a nevemen. 6 millió/ 20/12=25 000.Ft/hó. Már nem hangzik annyira rosszul. Persze, ez csak az amortizáció. Ha ezt az autót 5 évesen megveszem, mondjuk 2 millióért, akkor nem biztos, hogy ez a 14 év ilyen felhőtlenül telik. Persze, olcsóbban, az biztos. De mi szól még mellette, hogy húsz évig megtartsam. Kipróbáltam egy két újabb autót. Az enyém kormányzása sokkal letételibb, mint a modern elektromos szervók. Rugózása kényelme sem rossz, tehát magasra teszi a lécet. Nagy. Legalábbis, nekünk elég két gyerekkel. És már rég nem kell babakocsit cipelni, ami az elején még jellemző volt és ahhoz még tetőboxot is használtam. Viszont, a feleségem azért telerakja a csomagtartót nyaralások alkalmával, tehát csak egy kombival (vagy minimum a 440 litere S-Crossal) váltanám ki. A legtöbb, alapból is elvárható extrával rendelkezik. Kétzónás légkondi, ülésfűtés, stb. Nem önvezető, de azt utálná is. Úgyhogy, amikor nézegetem az esetleges váltótársakat bő 7 millió forintig (Civic 1.5T), akkor mindég rájövök, hogy a legtöbb általam értékelt tekintetben még nem avult el. Egy kárpitozást tervezek a közeljövőben, de csak a vezetőülésen és a kormány bőrőzése is elkelne. Két-három évig még biztosan marad és már meg is békéltem vele, sőt talán már élvezem is.