Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Motor vagy robogó

Van e különbség?

2018. október 09. - wannabebiker

Az egyik korábbi cikkemnél egy hozzászólásban említette egy olvasó, hogy a robogó nem motor. Van is benne igazság meg nincs is. Nézzük, hogy is van ez?

moco.jpg

A kétkerekű motorkerékpároknak rengeteg verziója, kivitele létezik, mégis a legalapvetőbb megkülönböztetés a robogó és a motor. Nagyon sokszor hallottam már: a robogó nem motor, sőt magam is ezt vallom, ha viszont próbálok érzelemmentesen állni ehhez a kérdéshez, akkor azt mondom, hogy ez is csak egy olyan kinyilatkoztatás, mint a többi ilyesféle hitvita, például a benzin az üzemanyag, vagy az élet 160-nál kezdődik vagy meríthetnék más területekről, android vs ios, barca vs real, satöbbi. Ezek arra jók, hogy vérre menő vitákat lehessen folytatni a kocsmában.

Ettől függetlenül a 2 alavető kategória között nagyon jól definiálható különbségek vannak, amik alapjaiban határozzák meg a motorozás illetve a közlekedés élményét. A cél ugyanaz, eljutni valamilyen eszközzel A-ból B-be, arra mindkét kategória jó. A különbség ott fog kiütközni, amikor megérkeztél B-be, letámasztod a gépsárkányt, milyen szájízzel teszed ezt. Végignézel mégegyszer a mocin, mielőtt ott hagyod? Vagy letámasztod és mész a dolgodra? A legrövidebb úton mész, hogy leghamarabb letudd az egészet, vagy ma errefelé, holnap arrafelé, kis kerülőút belefér? Csak akkor veszed elő, ha nagyon muszáj vagy a wc-re is azzal mész?

Ami ugyanaz

mindkét kategória rendelkezik legalább 2, legfeljebb 3 kerékkel, van rajta ülés, kormány, lámpa, duda,visszapillantó tükör, motor, meg egyéb kiegészítők. Beindul, pöfög, világít, lehet húzni a gázt, akkor gyorsul, ha húzod a féket, akkor világít a féklámpa és megáll.

Ami más

Talán a legfontosabb, hogy a robogók szinte mindegyike, kevés kivételtől eltekintve, automata, úgynevezett CVT váltós, a motorok meg általában sebességváltósak, (leggyakrabban) lábbal kapcsolható módon. Persze vannak hibrid kategóriák pl Aprilia Mana, ami egy nagymotor, de automata váltós, vagy a régebbi Vespák, amik külsőségeiket tekintve robogók, de mégis (kézel kapcsolható) sebességváltóval rendelkeznek.

További fontos különbség a felépítésben, hogy a motor a lábad között van, ló és lovasa, a robogóra meg ráülsz, mint egy székre. Guruló fotel, guruló kanapé, kanapérobogó és még ki tudja hány nyelvi hasonlat van erre. Férfibicikli vs nőibicikli, talán ez monda el legjobban a felépítésbeli különbséget. A motorkerékpárok váza emiatt jóval merevebb, mint a robogóké.

A rendes motoroknak rengeteg egyéb alfaja létezik, naked, félig burkolt, túra, enduró, stb, a robogóknál nincs ilyen széles skála, terepen pl nem nagyon lehet mit kezdeni az automata váltóval meg a kis kerékkel.

A kerékméret és a tengelytáv szintén más, a robogóké általában kisebb a motoroké nagyobb, ez szintén alapvető a vezetési élményt befolyásoló tényező. A nagyobb kerékméret és tengelytáv biztosabb útfekvést és jobb irányíthatóságot tesz lehetővé, a motorok általában jóval komolyabb lengéscsillpítással rendelkeznek, mint robogó társaik.

Kényelem, szélvédelem és pakolhatóság

Itt viszont legtöbbször a robogók javára dől a mérleg, egy robogón alapból van pakolóhely, ha más nem, az ülés alatt, a motorokon alapkivitelben semmi ilyesmi, az ülés alá legfeljebb a forgalmi fér, de azt meg nem ott tartja az ember, a kiegészítő dobozok meg a legritkább esetben vannak a motor megjelenésébe integrálva emiatt elég hülyén néznek ki. Persze vannak olyan túramotorok, ahol gyári, a motor megjelenésébe illeszkedő dobozrendszert lehet venni - aranyáron. A robogók még a legegyszerűbb kivitelben is több szélvédelemmel rendelkeznek, mint egy átlagos motor, ami főleg esőben vagy hidegebb időben jön jól, a robogós szezon éppen ezért valamivel tovább tart és korábban kezdődik, mint a motoros, sőt a legtöbb robogóra felszerelhető kiegészítő védelem az időjárás ellen, persze komoly pluszköltségért, míg a motorokra én még nem láttam Tucano-t.

Egy szó mint száz, a robogó egy közelekedési eszköz. Jóval olcsóbban fenntartható, mint egy motor, ugyanoda elvisz, sokkal több csomagot tudsz magaddal vinni és szélesebb időjárási tartományban használható

Amikor motorra ülsz, akkor viszont önző leszel. Önző módon szúrsz egy kettest a kanyar előtt és hallgatod motorféken a moci hangját, ahogy hörög, esetleg durran egyet-kettők a kipufogóba, csattan a váltó, vagy ordít motor 11000-es fordulaton, másodpercek alatt megvan a 120, a szél az arcodba vág, kanyar előtt fék, szorítod a motort a comboddal, visszaváltasz, majd a kanyar közepétől ismét a gyorsulás az úr, a jaszkari BMW nem ellenfél, hiába próbálkozik, lemarad, mint a borravaló. A lányok az utcán megbámulnak, a fiúk a zebrán átsétálva irigyen néznek, az öreg nénik és bácsik összehúzott szemöldökkel csóválják a fejüket. Ilyenkor tudod, hogy MOTORON ülsz és te vagy a király* :-)

A legfontosabb különbség az élmény, üljél akármilyen motoron, ez az, ami megfizethetetlen, minden másra ugye ott a Mastercard :-D

*Trollok figyelmébe: a biztonság mindenekfelett, magától értetődő módon. Csak akkor szoktam egykerekezni a városban, ha biztonságosnak ítélem és van elég néző :-D

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr3713576613

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Burgermeister 2018.10.09. 19:52:02

Városba robogo (pl. 400 Burgman, 600 SW HONDA, 750 Intega, stb...

gurulda 2018.10.10. 00:00:32

NC750 kivitelében egy motor, mégis van hely pakolni bele. Tracer-en szintén.
Az X-ADV alapvetően meg robogó, viszont terepképes kivitelben.

Ha nem csupasz, vagy sportmotort veszel, hanem túrát, vagy túraendurot, akkor azon a szélvédelem zseniális (pont ezért túramotor).

Szóval én nem mondanám, hogy manapság már ezekben lennének ekkora különbségek, mert mindkét kivitelben létezik ilyen is és olyan is. Mondom ezt úgy, hogy szezononként nem kevés új modellt van szerencsém tesztelni (robogótól az 1800-as Intruderig kb mindent).

gurulda 2018.10.10. 00:05:09

@gurulda: bocs, a Tracer hülyeség, kicsit késő van már.;)

nickmack 2018.10.10. 00:37:40

Van Tucano motorokra is.

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2018.10.10. 09:56:11

@gurulda: te egy szerencsés ember vagy, gondolom jó sok tesztet is írsz. Én a saját járműparkom alapján írok, abból merítek, aminek az átlagéletkora 20+ év.
Az X-adv egy marketingkategória, egy nem létező piaci rés betömésére, számomra (és gondolom egy indexolvasó átlegember számára is) láthatatlan. Meg azért megnézném 30 centis homokban hogy viselkedik egy 12-14"-os kerék automata váltóval párosítva :-D. Oda, ahova a X-ADV be tud menni, oda a feleségem Pözsójával is bemegyek és az nem kerül 4,5M Ft-ba.

gurulda 2018.10.10. 10:03:24

@wannabebiker: nyilván nem való nehéz terepre, de bőven többet tud egy átlag robogónál. Most még "láthatatlan", de mivel kategóriát teremtett, így várható több hasonló kivitel is.

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2018.10.10. 11:19:45

@gurulda: így legyen. Majd 20 év múlva veszek egy elhanyagolt, rendezetlen papírokkal rendelkező példányt, ahogy szoktam, talpraállítom, és megírom a tapasztalataimat, jobb e terepen, mint a Pözsó. Isten engem úgy segéljen! :-D

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.10.10. 22:05:44

Simson S51B az melyik kategória? Anno rendszámot is lehetett rá kérni, a lábad közt volt, lábváltós volt... a Riga/Verhovina meg markolarváltós volt, nem kaphattak rendszámot, de egyébként azok is nagyjából motornak láccottak... :D

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2018.10.11. 09:50:52

@Le a spammerekkel: Szia! A Simson az egy motor, igazi klasszikus, nem nagyon tudnék mutatni manapság olyat, ami ugyanazt az ár/érték arányt hozza. Én is egy kék színű S51B-vel kezdtem valamikor 1987-ben :-). A Riga és Verhovina, vagy Babetta első motoros élményeim kedves emlékei, azok közelebb állnak a kerékpárokhoz, segédmotoros kerékpár ugye, de ha választanom kellene, inkább a motorokhoz állnak közelebb. A Babetta meg inkább a robogókhoz.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.10.11. 16:00:50

@Le a spammerekkel: Minden szempontból motor, ahogy a cikk is mondta. Én az enyémet még húszert vettem, amikor összetört, a biztosítós már ötvenre taksálta, aztán az ember kicsit nem nézett oda, és megvolt a 120. :-)

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.10.11. 17:41:22

@Csokis: na jó, csak mert az említett motorféleségek az átkosban még rendszám nélkül járhattak, csak a Simson kaphatott rendszámot, anélkül moped, mai divatszóval robogó kategória volt... :)

Le a spammerekkel · http://ketkerekenoutival.blog.hu/ 2018.10.11. 17:43:32

@wannabebiker: Babetta az külön téma, azzal főként a postások jártak, azok még bicikliként is funkcionáltak, ha minden kötél szakadt, bár az áttétel miatt elég izgi lehetett biciklizni velük. :D
Rigából, meg szerintem a verhovinából is volt olyan modell, aminek már normál lábtartója volt, nem biciklis pedállal kellett beindítani. :)