Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Piaggio X9 (M23) 250 - tartósteszt

A nagykorú közelekedőeszköz

2018. október 08. - wannabebiker

Szóval a talpraállítás óta belecsavartam vagy 300km-t, lássuk mik az első tapasztalatok.

Amint írtam, elég elhanyagolt állapotban került hozzám, a vételára kétszeresét kellett még rákölteni ahhoz, hogy forgalomképes legyen. Jelenleg frissen van szervizelve, ami azt jelenti, hogy újak a fékbetétek, a folyadékok, a levegőszűrő, a hátsógumi, a hajtószíj, azaz műszakilag egészen jó állapotba sikerült hozni.

Hátravan még az üzemanyagszint jeladó javítása, az ugyanis rossz és állandóan üreset mutat, azért világít a tartalékjelző narancssárga lámpája, ami idegesít és ezért, bár szégyellem magam miatta, de leragasztottam, amíg meg nem javítom. A vezérlő elektronikáját javítani kellett ugye, és hát sajnos nem lett tökéletes: nem lehet állítani az órát illetve állandó jelleggel villog a service felirat, nem lehet törölni. A kormánycsapágy is érett lehet a cserére, azt ugye csak kitisztítottam és megzsíroztam, nem lett tökéletes az sem.

Esztétikailag már jóval árnyaltabb a kép. Ott van ugyanis a plexi, ami meg lett ragasztva eporapiddal. Ez volt ugye az oka, hogy a hülyegyerek az első vizsgálóállomáson nem adta meg a műszakit. Biztonságtechnikailag nem gond, ugyanis jól tart a ragasztó, de csúf, valamikor majd ki kell cserélni a plexit, ha más nem, eladás előtt. Ugye a korábbi tulajnál kivonták a motort a forgalomból és az udvaron állt letakarva, a letakaráshoz pedig minden kiállót leszerelt róla, a hátsó dobozt, a tükröket, a plexit. Ezek aztán ott hányódhattak valahol, ennek megfelelően elég gyalázatos állapotban voltak. Mindkét tükör törött, az egyikben a tükörlap, a másiknak a háza, a hátsó doboz, ami gyárilag fényezett, össze vissza lett karcolva. A tükröket megragasztottam, ami szintén nem lett gyári minőségű, a doboz meg maradt karcos, ahogy a többi fényezett elem is, amik a barbár tárolás miatt lettek karcosak.

A menettuladonságait tekintve azt mondom, hogy nem rossz. Egész korrekt módon indul, bár hidegen hajlamos leállni, valószínűleg a karburátorban a hőelemet ellenőrizni kéne. Az ereje elég a dinamikus közlekedéshez, városban simán, akár országúton is, autópályára már nem ezzel mennék. A városban a lámpától való indulásnál simán el lehet vele lépni a forgalomtól, mondjuk azt egy 50es robogóval sem nehéz, de a 250 erre a célra több, mint elég. A gyorsulása nem fogja letépni a fejedet, a 250 köbcenti automata váltóval párosítva inkább komótos közlekedést tesz lehetővé. A végsebessége az új szíjjal 120km/h, ezek ennyit tudnak, anno a Majestym is ennyit tudott.

A futóművétől eleve nem vártam sokat, bár a kerékmérete nagyobb, mint az átlagos, hátul 13" elől 14", ettől függetlenül minden lyukat megtalál az úton. A rugózása gyalázatos, kemény, sima úton rendben van, de egyébként a tömés kiesik a fogadból. Az egyenesfutása katasztrofális, főleg lassú menetben. Ez valószínűleg a rövid tengelytáv és a halódó kormánycsapágy miatt van, az útburkolati jelek képesek elrángatni az egyenestől. Például előzöm a kocsisort és érzem, hogy mikor van szaggatott vonal felfestve. A buszok által a buszmegállók környékén hullámosra gyúrt aszfalt meg egyenesen életveszély. A lámpánál az autók között el lehet vele férni, a tükör nem akad be a többi autó tükrébe, az egyedüli veszélyt az imbolygása jelenti. Nem tudom, hogycsak az enyém ennyire szar, vagy a többi is ilyen, nagyon oda kell figyelni a vezetésére, főleg lassú sebességnél, illetve hirtelen kikerülési manővereknél.

Annak idején ez volt az első robogó, amin az első fék duplatárcsás volt, illetve az egyik fékkar kombinált fék, azaz egyszerre hat az első és a hátsó fékre. Így, 18 év elmúltával és új betétekkel a fékei egész jók. Ha csak kicsit kell lassítani, elég a bal fékkart húzni, ami a hátsó és a bal első tárcsát fogja, már ezzel is egész jól lassít, és kisebb az esélye, hogy valamelyik kerék megcsúszik, bár nem ABS. Ha használod a másik elsőféket is, úgy meg már egész komoly fékhatás érhető el, szóval egész jókat lehet vele fékezni és eddig még nem csúszott meg.

A világítása is rendben van, jól néz ki a dupla első fényszóró, ami rendes, 50/55W H4-es halogénekkel világít, egyszerre mindkettő. Azaz egyszerre vagy 2 tompított, vagy 2 reflektor van, ami szintén nem volt átlagos megoldás akkor, amikor ez a motor megjelent. A fényere ennek ellenére alatta maradt az elvárásaimnak, nem rossz, de többet vártam a 2 fényszórótól. Szintén nem volt átlagos megoldás a 2000es évek elején a hátsó, osztott lámaptestek alkalmazása és a ledes féklámpa, plusz van rajta elakadásjelző, aminek a gombja annyira szar helyen van, hogy úgysem fogod soha használni, de jól mutat. További plusz a dudája, ami egy rendes kürt. Nem értem, hogy miért nem lehet ilyet tenni a vadiúj SCrossra is a béna tü-tü hangú Trabantduda helyett.

A szélvédelme egész jó, ha összehúzom magam, akkor nem éri szél a sisakomat, de én mondjuk pont nem szeretem összehúzni magamat, így nem teljes a szélvédelem. Olyan 175centiig tökéletes lehet, ahogy az ülése is. Nekem még pont kéne vagy 10 centi, ahhoz, hogy igazán kényelmes legyen. Mondom, szerintem az a moci olyan 175 centi testmagasságig ideális, a feleségem a 165 centijével például kényelmesebben ül rajta, mint a Pözsó robogóján, és amíg a Pözsón csak a lábujjhegye érinti a talajt, ezen telitalppal le tud talpalni.

A pakolóhelyeket tekintve egész jó, de csak akkor, ha rajta van a nagy, gyári hátsódoboz. A nélkül csak egy sisak fog elférni az ülés alatti megvilágított az üregben, ahol egy 12V-os csatlakozó is van. Ami tetszik, hogy mind ez az üreg, mint a doboz alja kárpitozott, így, ha véletlenül bugyi nélkül rakom be a sisakot, nem karcolódik össze a doboz alján levő homokszemcsék miatt.

A tárolórekeszek és a és hátsó doboz zárása-nyitása már kevésbé átgondoltan lett megvalósítva. Kurva béna, de komolyan. Az ülés alatti rekesz nyitásához be kell nyomnod a gyújtáskulcsot, ami kinyit egy ilyen kesztyűtartó-szerűséget ahol van két további fül, amiből az egyik az ülést nyitja a másik az üzemanyatöltő nyílás fedelét. Azon kívül, hogy ez egy szükségtelenül bonyolult procedúra, a vagyonvédelem szempontjából katasztrófa. Az úgynevezett kesztyűtartó fedelet, ami alatt ugye a nyitógomb lakik, kulcs nélkül is simán ki lehet feszíteni, főleg, hogy így, 18év után már a vetemedés miatt be sem lehet zárni rendesen. Gondolom, a jármű tervezőjét annó az motiválta, hogy ne kelljen több zárat szerelni a motorra, legyen elég egy. Ez mondjuk ott megbukott, hogy a nagy hátsó doboz - rendelhető extra - mivel nem volt alapfelszerelés, nem tudhatták melyik motorra kerül, külön zárral és ehhez való külön kulccsal van felszerelve.

Külön szeretem, amikor valami miatt ki kell nyitnom az ülést, hogy nem lehet azonnal visszazárni, mert a zsanérja már van annyira kopott, hogy nem záródik pontosan a zárjába, hanem egy kicsit mellé, ami így a zárnyelvet bezárja, de az ülés nem akad be. Ilyenkor kesztyűtrató kinyit, zárnyelv meghúz, ülés lecsap. Vagy 3x 4x. Kibaszott béna és idegesítő, így ha lehet, az ülés alatti tárolót nem használom.

A motorblokkját tekinte, ebben a Honda FES250 blokkja és hajtáslánca dolgozik. Ha az megbízható, akkor ez is.

Mindezeket összegezve, amikor ez a motor megjelent, 2000-ben, magasan piacvezető lehetett a 2 lámpájával, fedélzeti computerével, ledes féklámpájával, kombinált, elől duplatárcsás fékével, a rengetegnek tűnő tárolóhellyel.

A piac szerint, ami ebből mára, 18év elteltével maradt, az nem túl bíztató. A Burgmanok, Majestyk és a Honda által uralt szegmensben ez a legolcsóbban kapható használt motor. A fedélzeti computer és általában a vezérlőelektronika mára már nem előny, hanem egy drága hibalehetőséggel több, az átgondolatlan zárómechanizmus inkább már kényelmetlen és nevetséges, ráadásul bárki által nyithatóvá teszi a motort.

Szumma-szummárum, ez egy, a városi közlekedés, olcsón fenntartható, egyéni közlekedési eszköze, ami ha szükséges akár egy utast is elvisz, akár a szomszéd nagyobb városba is elmehetsz vele, vagy bevásárolni is, csak ne hagyd sokáig őrizetlenül.

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr7414288293

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.