Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Tátott szájjal a faszerdőbe

A Piaggio sztori - III. rész.

2018. szeptember 25. - wannabebiker

Ahogy a régi magyar nótában énekli Tinódi Lantos Sebestyén, sikerült berohannom tátott szájjal abba a bizonyos faszerdőbe.

Az úgy volt, hogy. Szóval megvettem a mocót, és azonnal el akartam vinni eredetvizsgára, de nem elég a papírmennyiség, ami van, úgyhogy várni kell. Én meg nem bírok tétlenül ülni, úgyhogy elkezdtem a gépet rendbe rakni.

A mocónak a legnagyobb baja, a gazdája volt, aki csak használta amíg ment és nem foglalkozott vele. Ennek megfelelően "csak" karbantartani kellett, azaz olajcsere, levegőszűrőcsere, gumicsere, fékek javítása, teleszkópok javítása és a kormánycsapágy javítása volt a soros, illetve elektromos gondjai is voltak, akksi nincs, a hátsó részen semmi sem világított, az index nem akart bekapcsolni, megfejelve egy törött tükörrel és egy törött szélvédővel.

Nosza, rajta hát, megrendeltem a szükséges alkatrészeket az oemparts.hu-tól. Egyébként nem tudom, hogy véletlen e, de az megvan, hogy ezek a fiúk ott mekkora spílerek az oempartsnál?

Nem tudom véletlen e, de emlékszem, hogy amikor még robogoshopnak hívták őket, és rendeltem tőlük, akkor sem küldtek számlát a csomagban. Most is egy ilyen papírfecni volt benne:

x9_9.jpg

A lesatírozott részen a nevem és a címem van. Jelezném, hogy ez nem számla. Bátrak a fiúk na, még akkor is, ha ez "véletlenül" nem számla. Az alkatrészek 2 nap alatt megjöttek, ki is cseréltem mindent annak rendje és módja szerint, és vasárnap este már motoroztam is vele.

x9_1.jpg

Itt még éppen a karbantartás közben. Kicseréltem az összes folyadékot is, a hátsó hajtóműben az olajat, a fagyállót, a fékfolyadékokat.

x9_3.jpg 

Az első teleszkópot teljesen szétszedtem, kicseréltem benne az olajat és a szimmeringet (1 vagy 2 m-mel írjuk?), a hátsó teleszkópot nem lehet szétszedni, így azt csak megpucoltam, de ránézésre nem ereszt semmit, illetve a csillapítása is jónak tűnik. Jellemző a motor állapotára, hogy a kerekre rakódott fekete dzsuva alatt a kerék szürke, amit csak kb egy óra súrolás után lehetett meglátni.

x9_2.jpg

A lényeg, hogy mechanikailag 2 nap alatt mindent rendbe hoztam rajta, miközben remekül szórakoztam. Egy csodás szombat délelőtt, kellemes napsütés, a cigányhifiből szólt a kedvenc zeném, senki sem zavart, azt csinálhattam, amit szeretek, fantasztikus volt :)

Szóval vasárnap estére összeraktam annyira, hogy ki lehetett próbálni. Kivettem a Hondából az akkumulátort és beröffentettem, és előbb a kertben, majd az utcán is kipróbáltam. Csak egy rövidet fordultam az utcán, mert nem mertem sokat kockáztatni, papírok nélküli motorozással. Feltűnt, hogy milyen nehéz a kormányzása, illetve nem ment az index, meg semmit sem mutattak az analóg órák. De a motor ment, fékezett, dudált, világított (hátul ugyan nem).

A szopás

Visszamentem az udvarra, de már késő volt és fáradt voltam meg vasárnap este és másnap menni kell dolgozni. A sikerélményt hamar beárnyékolta a tény, hogy miután a hibajelenségnek utánaolvastam a neten, kiderült, hogy a Piaggio X9 achilles sarka, a digitális kijelző, illetve az alatt lakó mikrokontrolleres vezérlésű elektronika, ami felügyeli a motor elektromos rendszerének a nagy részét. Tele van az internet azzal, hogy ez az egység a motor megjelenésekor mennyi garanciális problémát okozott a kereskedőknek, ugyanis érzékeny a vízre, márpedig az eső elég gyakran előfordul. 

Információ nagyon kevés van róla, ugyanis ezt az alkatrészt mindenki inkább cseréli, minthogy javítsa, kapcsolási rajz nuku, illetve mostanság már service manualt sem egyszerű letölteni, csak olyan linkeket dobál fel a google, amiken egy csomó ablak meg link után mindig ugyanaz a fizetős link jön elő. Ezekkel alapból nem foglalkozok, tuti, valamilyen átverés. Végül a motorblokkhoz, ami a Honda FES 250 blokkja, találtam egy manualt egy facebookos csoportban, de a fedélzeti elektronikához alig valamit.

Egyetlen egy linket találtam, ahol a vállalkozó kedvű fiatalember egy szintén komoly problémát javított meg, azazhogy jelen eletronika víz hatására elfelejti a futásteljesítményt és 99998km-t vagy 99997km-t mutat. Ez hát a magyrázat arra, hogy ennél a motornál miért szerepel 99998 km a magyar nyilvántartásban, valószínűleg amikor megérkezett olaszból a gép, már rossz volt az elektronika. 

x9_7.jpg

Amit valaki már javítani is próbált, mert az a piros vezeték nem gyári, illetve a panel is át volt vágva egy helyen. A fórumbejegyzések alapján a másik általános hiba, hogy nincs index, féklámpa, vagy magától bekapcsol a vészvillogó, illetve ezzel párhuzamosan a négy analóg óra (vízhőfok, benzinszint, sebesség és fordulatszám) halott. Nálam is ez volt, nem ment az index, a féklámpa és halott volt a műszerfal. A digitális rész bekapcsolt és mindent mutatott, 41105km-t például, de a többi kaputt.

És itt kezdődött egy hét tömény szopás, aminek a végén 30000 Ft-tal szegényebb és néhány tapasztalattal gazdagabb lettem. Ez ez egység újonnan horror áron kapható, valami 120000 Ft, ez nem pálya. Bontottan, ha lehet itthon kapni, olyan 10-15e Ft, de a múlt héten éppen nem lehetett semelyik bontóban kapni. Az ebay-en olyan 30 és 60e Ft- között összegekért van egy pár darab. Egyet találtam postával együtt 18000 Ft-ért, ahol az eladó nem garantálja a működést, illetve vettem egy rossz bontottat itthon 7500Ft-ért. Utóbbi pénteken megérkezett, az ebayos még úton van. Ha megjön, lesz egy ilyen elektronikám eladó, mert időközben megjavítottam az enyémet. Igaz, 4 teljes napomba került, minden nap délelőtt 10-től olyan éjfélig rajta ültem, hogy megértsem a működését, illetve méricskéltem, forrasztottam, teszteltem.

x9_6.jpg

(Az asztalt meg a fadobozos tápegységet is én csináltam korábban)

A 3.nap végére eljutottam oda, hogy a benti tesztkörülmények között már működött a panel, de a motoron sehogysem akart. Egyébként, első látásra nagyon bonyolultnak tűnik, de nem az. A panel lelke egy mikrokontroller, ami vezérli az LCD kijelzőt, az indexet, az analóg órákat, meg még pár kisebb funkciót és ennyi. Van még rajta néhány alkatrész, ami a mikrokotroller megfelelő be és kimeneti jeleit szabályozza, illetve a tápellátáshoz kell. Az smd alkatrészek nagy része passzív, azaz, ellenállás vagy kondi, ami ritkán megy tönkre. Az aktív alkatrészek zöme dióda, amiket kiméregetve találtam egyet, ami rossz volt. Itt már sejtettem, hogy a probléma vagy maga a mikrokontroller vagy pedig az órajele, de mivel a kijelző ment, amit szintén a mikrokontroller vezérel, így abból indultam ki, hogy a csip jó, tehát maradt az órajel generátor, mint lehetséges hibaforrás.

Ezt otthon én nem tudtam kimérni, nincs ehhez szükséges felszerelésem. Egy új szkóp drága, amit meg 20-25e Ft-ért lehet kapni használtan, az megbízhatatlan szar. Így annyit tudtam tenni, hogy a bontott panelről levettem a rezonátort és kicseréltem. Ezek után a panel életjeleket mutatott az asztalon kivittem hát tesztelni. A helyére szerelve semmi. Tehát további problémák is voltak még.

x9_5.jpg

A lényeg, hogy 1 nap ki-be szerelgetés után, ami során megbontottam a kábelköteget, kihúzgáltam a vezetékeket a csatlakozókból és egyenként kiméregetve dugtam vissza, míg végül rájöjjek arra, hogy a panel nem kap állandó tápfesztültséget. Történt ugyanis, hogy a hátsó lámpák csatlakozóját össze lehet úgy dugni, hogy a két hátsólámpa csatlakozója egymásba megy, ami meg jön ezekhez betáplálás, azt szintén, azaz faszául össze lehet keverni a csatlakozókat Amikor raktam fel a lámpákat már sötét volt és én sem figyeltem eléggé, hogy mit hova dugok, és így történt, hogy jó kis zárlatot okoztam, ami viszont kicsapta a biztosítékot, ami a műszerfal állandó tápellátását biztosítja.

1 hét, 30000 Ft, egy szakadt dióda, egy rossz biztosíték, de megoldottam. Igaz, ez egy kicsit beárnyékolja a sikerélményt, de még így is jóval olcsóbban jöttem ki eddig, mintha egy bármilyen másik motort vettem volna.

Bár ezt még nem akarom elkiabálni, mert az esztergomi okmányirodának 2 hét nem volt elég, hogy átküldje a papírokat Debrecenbe, így a papírozás még hátra van. Még nem értem ki az erdőből...

 Ja, a nehéz kormányzás. Ezért a kormánycsapágy volt a ludas, ami a 2 év fészerben állás alatt megragadt. Szétszedtem, kipucoltam, bezsíroztam, így már kormányozni is lehet.

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr5514261725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.