Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Fék és fosószilva

Honda VFR750 RC36II - szerviz 1, fékbetétek cseréje

2018. július 05. - wannabebiker

Mi köze a kettőnek egymáshoz? Hát csak annyi, hogy van egy szép nevén Mirabelfám, kicsit szebb nevén cseresznyeszilva, népies nevén pedig fosószilva, szóval van egy ilyen fa a műhelyem mellett és annak árnyákában cseréltem a VFR fékbetétjeit. Jövő héten viszem a mocit műszakira ugye, és mielőtt viszem, meg amúgy is, átnéztem.

A fékbetétek kopottsági fokát nem egyszerű megállapítani, amikor a fék a helyén van, próbálkoztam tükörrel, lámpával, aztán végül levettem a nyergeket vagy 2 hete. Úgy már meg lehetett állapítani, hogy bár a helyzet nem vészes, de cserélni kell a betéteket. Meg is rendeltem gyorsan az ebay-ről, az első valami Koyo, a hátsó pedig Sumobrakes. A VFR-hez 3 pár kell, kettő előre, egy hátra. Az első és a hátsó fékbetétek alakra ugyanazok és az első párja olcsóbb valamivel. Így könnyű lenne elcsábulni, hogy hátra is első betéteket tegyünk, de a hátsó betét kopórétege majdnem kétszer olyan vastag, úgyhogy inkább ne spórold el azt a 2000 Forintot

fek2.jpgEzen a képen az első fékbetétek vannak, a kopott és az új. Ezt még nem lett volna muszály cserélni, de így vagyok nyugodt.

Mielőtt továbbmennék, beszéljük meg az 1000000 Forintos kérdést: szabad e otthon féket javítani?

Akinek van némi technikai érzéke, néhány szerszáma és egy nyugodt helye hozzá, szerintem az bátran nekifoghat otthon is, a fék nem egy bonyolulut szerkezet. Sokkal fontosabb a körültekintő, precíz hozzáállás a javításnál, a megfelelő alkatrészek alkalmazása és némi egyszerű technológia betartása, mivel a fék biztonsági berendezés, amin az életed múlik.

Én személy szerint sokkal inkább magamnak javítok ilyesmit, minthogy szervizbe vigyem ezért, tekintve, hogy az olcsó helyen tuti átbasznak, ahol meg nem, ott drága lesz, meg még itt is lehet, hogy átvernek. ABS-t már én sem javítok otthon, ezt inkább a profikra bízom, nem lévén hozzá otthon megfelelő technológiám, de mint a mellékelt ábra mutatja, az sem egy életbiztosítás, ha szervizbe viszed. Ha még soha nem javítottál semmit és a technikai érzéked annyi, mint annak a fazonnak, aki tegnaplőtt megvette a fűkaszámat, akkor hozzá nem merj nyúlni semmihez!! Még a pucádat is óvatosan fogd meg, mert lehet elrontod. 

Vissza a cseréhez. Ez általában viszonylag egyszerű művelet, legtöbbször semmit, vagy minimálisat kell bontani hozzá. A VRF-en is így van. Ki kell csavarni előbb egy védőkupakot, ami a lenti képen a kezemben van,  a sárga nyíllal jelölt helyről. Ehhez 9-10mm szélességű laposcsavarhúzót illik használni és reménykedni, hogy az előtted szólók nem nyalták el a fejét, mint nálam.

fek_9.jpg

 majd a tüskét, ami egy 5-ös imbuszkulccsal jön ki a helyéről

fek91.jpg

ami fogja a fékbetéteket és a betétek kiesnek maguktól. Be kell tenni az újat, vissza a csavarokat és kész. 5 perc. Persze a valóságban ez egy picit bonyolultabb, mert a kopott fékbetétek miatt a fékdugattyúkat vissza kell tolni a helyükre. Ezt is meg lehet oldani bontás nélkül is, de én inkább levettem a féknyerget, mert fékolajat is cseréltem.

fek1.jpgLent a nyereg.

fek3.jpgItt látszik, hogy mennyire kint voltak a dugattyúk. Ezeket némi tisztítás után kézzel visszanyomtam a helyükre. Mivel semmilyen szivárgás nem volt, a gumitömítések épek voltak, így azokat nem kellett cserélni. A fékcsövek sincsenek kirepedezve, ami a műszakin azonnali bukót jelent, így lehetett összeszerelni.

Ez már egy modern tárcsafék, ami azt jelenti, hogy úszó ágyazású, azaz csak egyik oldalon van fékdugattyú, ami hozzányomja a betétet a tárcsához és az erőt a másik oldalra egy csapon leresztül adja át, amin a féknyereg el tud mozogni, azaz "úszik", úgy lehet elképzelni, mint egy fecskendő dugattyúját, abban is csak egy oldalon van dugattyú, mégis a fecskendő feneke is ki van téve a nyomásnak. Ezeket a csapokat illek ellenőrizni, hogy nem szakadt e a gumiszoknyája, illetve megfelelően meg van e kenve, akadálytalanul tud mozogni. A legfőbb indikátora, ha az úszóágyazás nem működik, hogy a fékbetét dugattyú felőli oldala jóval kopottabb, és itt a hangsúly a jóval-on van, mivel a dugattyú oldali fékbetét egy kicsit mindig kopottabb. Íme, ezeket a csapokat kell leheletvékonyan megkenni zsírral, úgy hogy ne tudjon kifolyni, mert az nem tesz jót a fékhatásnak. A csapok és a lyuk párja a fenti képen látszik, a nyeregben, ez meg az alaplemez, ami rögzítve van a motor teleszkópjához, és ehhez képest tud elmozdulni a nyereg.

fek4.jpg

Az összeszerelésnél amire figyelni kell. Minden, ismétlem: minden alkatrészt vissza kell szerelni, a legutolsó biztosítószegig, annak mindnek funkciója van, itt nem lehet a jóvanazúgy hozzáállással dolgozni, nincs jól úgy, mindent pontosan vissza kell rakni, az utolsó zajcsillapító lemezig.

Aztán nem árt, ha kéznél van egy nyomatékkulcs, ilyen Aldis is jó:

fek8.jpgTudom, hogy ez nem versenyezhet egy Beta nyomatékkulccsal, de arra jó, hogy a 80Nm-t kb be lehessen állítani, én inkább egy picit nagyobb nyomatékot szoktam rajta beállítani, hogyha pontatlan is, legalább a jobban meghúzás irányába legyen pontatlan. Régebben én is hajlamos voltam elhagyni a nyomatékkulcsos ellenőrzést, mivel egyrészt nem volt, másrészt meg nem tulajdonítottam neki akkora jelentőséget. Egy-két kirázódott csavar, egy-két-kilenc-tíz-húsz beleszakított csavar után az ember megtanulja, hogy csak van valami jelentősége annak, hogy a gyáriak megadják, mit milyen nyomatékkal kell meghúzni, meg hát manapság már a kenyér-tej-szalámi trió mellett árulják a nyomatékkulcsot 10000 Ft-ért, szóval sokkal könnyebben hozzáférhető.

Azt is megtanultam, hogy vannak olyan csavarok, ahol biztosra kell menni, mint ahogy a gyári összeszerelők, azaz rögzíteni kell a menetet. Ezt is megtalálod manapság olcsón, igaz, ezt már nem az Aldiban, hanem mondjuk az Unixnál

fek6.jpgEz a menetrögzítő folyadék, olyan, amit aztán otthon is tudsz hagyományos szerszámokkal is oldani, de a rezgésnek jól ellenáll. Arra ügyelj csak, hogy oda tegyél belőle, ahol a csavar menete valóban használatban is van elkerülve a lenti példát, ugyanis nekem elsőre sikerült olyan helyre tenni, ahol a csavar menete nem ér be a házba, azaz semmit sem ért a kezelés. Miután ezt észleltem, persze javítottam a hibát.

fek7.jpgHa nincs otthon ilyen kéznél, ördögtől való módon némi sűrűbb olajfesték is megteheti, legalábbis amíg ilyen folyadékot csak nagy tételben aranyáron lehetett venni, addig én azt használtam.

Ez után cserélődött a fékfolyadék, a régit egy nagyobb fecskendővel kiszippantottam a tartályból, bele az új és jöhetett a légtelenítés. Ez egy kicsit bonyolultabb folyamat, ha először csinálod, érdemes tapasztaltabb kollega segítségét kérni, illetve a légetelenítés általában két emberes feladat. Az egyik pumpál, a másik meg engedi ki a levegőt. Léteznek már modern készülékek, amivel egyedül is másodpercek alatt lehet légteleníteni, de az még nincs abban az ársávban, amit egy egyszeri home user megengedhet magának.

fek92.jpg

Amire a motornál figyelni kell, hogy a féktartályt lezárni-kinyitni körülményesebb, lévén, hogy csavaros a fedele, mint egy autónál, viszont nyitott tartállyal nem tudsz légteleníteni, mert kifolyik a fékolaj és annyi a fényezésnek.

Az első után jött a hátsófék, ugyanúgy mint az első, Ez sokkal jobban el volt kopva, itt még pont időben jött a csere

fek93.jpgfek94.jpgA hátsóféknél sajnos kóklerek nyomait lehetett felfedezni, hiányzott egy biztosítószeg, illetve a kis csavar, ami a fékbetéteket tartó tüskét takarja, ezeket pótolnom kell, továbbá a hátsó tárcsa is kopáshatáron van, azt is cserélnem kell majd.

A fékhatás a csere után elsőre kicsit gyengébbnek tűnt az új betétekkel, de amint fékeztem néhányat és a betétek hozzákoptak valamennyire a tárcsákhoz, minden rendben van. Mégegyszer átnéztem mindent, elpakoltam magam után és kész :-)

De mégis, hogy jön ide a fosószilva? Hát csak úgy, hogy írtam valamelyik nap a cikket a függőségekről, a téma továbbra is foglalkoztat.

szilva2.jpgEz a fa, közvetlenül a kerítés mellett van, már úgy vettük a házat, hogy megvolt a fa. Különösebben nem törődök vele, meg szoktam metszeni, hogy ne burjánzzon össze-vissza, meg mivel idén rengeteg levéltetű volt, ezt is megpermeteztem, hogy ne fertőzze a többi fát, de egyébként nem szoktam vele foglalkozni, nem is nagyon szeretem a gyümölcsét, ami éretlenül irgalmatlanul savanyú, aztán hirtelen, szinte egyik napól a másikra beérve, az íze olyan semmilyen a húsa inkább kásás, szóval nem egy őszibarack na. Eddig hagytuk inkább lepotyogni, de idén annyira sok termése volt, hogy szinte a földig hajlottak az ágai, és Holle anyó után szabadon, szinte hallottam a lelki füleimmel, ahogy a fa könyörög, "hogy szedj le kérlek!" Így hát leszedtem, vagy 4 napig minden nap szedtem, amikor időm engedte. A gyümölcsszedés közben pedig ismét csodálatos örömben volt részem, ahogy álltam a létrán, a fa ágai között, a nyugodt, kellemes napsütéses 25 fokban, kék ég, fehér és szürke gomolyfelhőkkel, nagyon szép volt. Ilyenkor, ezekben a pillanatokban elkap a flow, giccsesen hangzik, de hálát érzek.

Na ezeket, az ilyen pillanatokat dobják el maguktól azok, akik ezeket a pici örömöket valamiért nem látját, hanem azonnal és egyből nagy dózist akarnak, aminek aztán azonnal és egyből igen nagy dózisban kénytelenek fizetni az árát, elvonási tünetek, és tönkrement életek formájában.

A szilva jó feléből aztán lekvár lett, mivel másra nem nagyon jó, esetleg még cefre, de a tavalyi almacefre is a hordóban maradt.. A lekvárja eszméletlen intenzív izű, nagyon finom szilvalekvár, csak ajánlani tudom :-)

szilva1.jpg  

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr9514090751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiger1342 2018.07.05. 15:32:46

Szia! Ha megengedsz észrevételt:
Úszónyerges fék nem a legújabb, de elég gazdaságos technológia. Ha megnézed pl. az új VFR 1200-at, 2x6 dugattyús féke van, és nem úszóágyas. (Pláne esetleg radiális.)
Csapok zsírozására bevált a szilikonzsír, mivel sokkal jobban bírja a hőt, mint a gépzsír.
Menetrögzítővel óvatosan: Vas csavar az aluból kihozza a menetet, ilyenkor inkább a csavar gallérja alá tennék. A betét rögzítő tüskénél is a takaró csavar alá, mint a menetre.
Dugattyúk tisztításánál érdemes fél centit kijjebb nyomkodni a dugattyúkat, hogy jobban el lehessen pucolni, véletlen se vigyen be koszt a nyeregbe.
Légtelenítés vákumra olcsó megoldás: 1 decis gyógyszertári fecskendő + szilikon cső fillérekből megvan és elég jó vákumot lehet lehet vele csinálni, üres rendszert is 2 pillanat alatt lehet vele légteleníteni. Több nyerges rendszernél pedig a légtelenítést mindig a legtávolabbi nyeregnél kezdjük, azaz legtöbbször a bal oldali nyeregnél. Amúgy jó az írás, élvezet volt olvasni. :)

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2018.07.06. 08:18:54

@tiger1342: Köszi a kiegészítést! Örülök, ha tetszett :-)

György72 2018.07.10. 01:28:25

@tiger1342: meg a szilikonzsír azért is ajánlottabb mint a gép jellegű társa, mert nem eszi szét a gumikat, amik ott nagyon sokan vannak.

Egyébként vannak elég jó hőálló gépzsírok de a gumik miatt inkább a szilikon a barát.