Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

autodna - ha szeretnéd tudni mit veszel

2018. február 17. - wannabebiker

Továbbra is az autóvásárlás téma körül maradva, nézzük meg, milyen lehetőséged van, ha mégis inkább egy fiatalabb használt mellett teszed le a voksod, nem akarod magadat a hitel miatt kötelezettségekbe verni. Mik az opciók és ezek mibe kerülnek?

Ahogy tegnap az értékesítő hölgy megállapította én egy igen gyanakvó ember vagyok, ott is ördögöt kiáltok ahol nincs, de elég sokszor megjártam már az emberekkel, úgyhogy szép dolog a bizalom, de anyagiakban még az anyámban sem.

1. kitől vegyél autót vagy bármilyen járművet?

Alapvetően mindegy, hogy magánszemély, vagy kereskedő, egyik sem garancia arra, hogy minden rendben lesz. Általánosan igaz, hogy olyan helyről vegyél járművet, amit később is meg fogsz találni. Azaz ha lehet, kerüld a kavicsos-fabódés telepeket, illetve egy albérlőt sem feltétlenül fogsz ugyanott megtalálni egy fél év múlva. Ha rám hallgatsz, inkább a kereskedőt részesítsd előnyben, olyat, akinek már komolyabb múltja van és remélhetőleg még jövője is. A murvás telepet 2 perc alatt fel lehet számolni, a céget másnapra ki lehet dobni, az albérletből költözni kell. A kereskedőnél ugyanaz az autó drágább lesz, pontosan amiatt, mert neki mindenképpen fizetni kell a közterheket, számlát fogsz kapni stb. Magánszemélynél ha jó a gép túl lesz árazva, ha jó az ára, akkor sürgős az eladás. Meg egyébként is a magánszemélynek a saját autója a legjobb a világon ,ezért a legdrágább. Nagyon nehéz ám beismeri magánszemélyként, hogy a vevőket kurvára nem érdekli, hogy egy tüneményt árulok, a vevőket az érdekli, hogy az adott típust már feleannyiért is meg lehet kapni, na ez meg már egy másik történet :-)

2. Egyedül lehet?

Nem. Vigyél magaddal valakit, mindenképpen. Te nem ugyanúgy látod ugyanazt a járművet, mint más, mert valószínűleg rá vagy pörögve a gondolatra, hogy milyen jó és szép lesz az új gép. Olyan valakit vigyél, akin nincs rajta a rózsaszín szemüveg, esetleg ismeri az adott típust, netán szerelő. Mindenképpen vidd el a vásárlás előtt egy szervizbe. Egy műszeres diagnosztika és átvizsgálás olyan 20-25e forint körül van, de megéri, például a mai sebességfüggő szervókormányokba építenek egy elfordulás és nyomatékérzékelőt, ami javíthatatlan, műszeres vizsgálat nélkül szinte észrevehetetlen és egy ilyen jeladó ára szereléssel együtt könnyen eléri a 100000 Ft-ot.

3. a hirdetés külalakja 

na ha ezek megvannak, és még mindig járművet akarsz venni, akkor nézzük mielőtt egyáltalán elmész megnézi valamit, milyen lehetőségeid vannak otthonról csekkolni a portékát. Ugye a hirdetés minősége alap. ÉN KI NEM ÁLLHATOM AZOKAT A HIRDETÉSEKET AMIK NAGYBETŰVEL VANNAK ÍRVA +++ TELE VANNAK +++ JELLEL --------- essetlg kötöjelel és h ------ ara ne vok képess h e normállis omndatok ujmagyarul le irjak pedig muszaj lene irás.lyelekt használlni mer h sok a nyelvtan náci. kopanás mentes rendessen. jég hideg klima stb 

Aki egy hirdetést nem képes rendesen megírni attól ne várj túl sokat. Nem igaz, hogy nincs rá idő, meg telefonon pötyög. Slendrián hirdetés = igénytelen, szart árul.

4. Internetes autótörténeti rendszerek

Hú, ez nagyon jó. Egyre több ilyen van, többek között ugye már itthon is rögzülnek 2012 óta a futásteljesítmények. Ebből is látszik, hogy mekkora probléma ez európai szinten. A fejlett nyugaton már némileg komolyabb hagyománya van ennek. Hollandiában egyenesen kötelező eladáskor egy úgynevezett zöldkártyát (car-pass) az eladónak az autóval együtt odaadni. Nationales autopass azaz NAP néven fogod megtalálni. Belgiumban szintén van valami rendszer, ott ez már sokszor a hirdetőoldalba is be van integrálva, lehetőséged van csak olyan autókat keresni, ahol zölddel jelzi, hogy frankó a gép.

Itthon ugye rengeteg a külföldről érkező autó, Hollandiából, Belgiumból. Nincs más dolgod, csak elkérni az alvázszámot, néhány kereskedő már egyből a hirdetésben is megadja a hahun. Amelyik meg valamiért nem adja meg neked az autó alvázszámát, bár lehet csak "feledékeny", de azt hagyd ott. Rengeteg autó van. Az alvázszám birtokában aztán mehetsz a carfax, nap, vagy az autodna oldalakra. Én az autodna-t használtam, ezt mutatom most meg, hogy mire számíthatsz. Nem olcsó, minden autót nem fogsz lekérdezni, egy lekérdezés 3-8000 Ft-ba kerül. De ha már megvan az autó, a hirdetése jól néz ki, a kereskedő megbízhatónak látszik, akkor mielőtt elmész megnézni, főleg ha mondjuk félórányi autóúttól messzebb van, akkor legyen ez a következő lépés. Az autodna létezik .hu domainnel is, magyar nyelven. Regisztrációhoz kötött. Belépés után megadod a kapott alvázszámot, egy darabig elmolyol, aztán megmondja, mennyi és milyen adatot talált és mennyiért kaphatod meg. Az interneten szokásos módszerekkel kifizeted, majd emailben is kapsz pdf riportot, de érdemesebb az oldalon maradva megnézni, mert a pdf-ben nem tudod nagyítani a fotókat, illetve nehézkes a lapozás.

A keszthelyi citroenről, még mindig elérhető a cikk írásának pillanatában, ott az alvázszám a hirdetésben, az autodna 23 euróért a következőket mondta:

Nem sikerült sehogyan sem megfejtenem, mit jelent a piros felkiáltójel a riportok egy-egy részénél, de valószínűleg azt, hogy arra figyelni kell. A riport legfontosabb része a vehicle history, itt vannak az odometer readings, azaz a km számláló rögzített állásai, amit például biztosítási eseményeknél, tulajdonosváltásnál vagy egyéb hivatalos események során jegyeznek fel. illetve a hangzatos nevű "vehicle loss claim" bejegyzések, ami valami káresemény során bejelentett kárigény lehet. Ennél a konkrét autónál 2 ilyen is van, a magyar kereskedő kiírta?

keszthelyic4szoveg.JPG

Persze, hogy nem. Azért 1500-2000 euróba (450-600e Ft) már minimum említésre méltó káresemények is beleférnek, amiről ha korrekt módon tájékoztatna a kereskedő, akkor el tudnám dönteni, hogy odébbállok e vagy sem. A másik 250-500 euró (80-160e Ft) sem kevés ebbe is belefér egy legyalázott bal első futómű.

Persze, értem én, hogy kereskedőként harakiri ezzel kezdeni egy hirdetést, csak azért mondom el, hogy te, mint használtautó vásárló figyelj oda és legyél tisztában azzal, mit kapsz a pénzedért. Nem volt már kedvem jelen autó képeivel vacakolni, de hihetsz nekem, a magyar hirdetésben már nem látszanak a sérülések, amik az autodna oldalon igen.

Többek között ez volt az a pont, ahol eldöntöttem, hogy elég volt a használtautós hazugságokból. Üzenném innen a MGOE -nek, hogy sokkal több ember venne újautót, ha ti magatok is beleállnátok abba, hogy a használtautós hirdetések a valóságot tükrözzék és egy magamfajta átlagembert ne lehessen könnyen átverni egy kis takarítással meg kozmetikai fényezéssel, de nem, az MGOE is a könnyebb utat választja, azért lobbizik, hogy emeljék a regadót. 

Volt még egy érdekes eset, amikor már gondolatban ott jártam, hogy külfödről hozok egy C4 Grandot. Ausztriában, egy Citroen márkakereskedésben találtam egy egész jóképűt. Én korábban osztrák tulajdonú cégnél dolgoztam, azokból az időkből maradt még néhány kapcsolatom. Az egyiket meg is kértem, hogy hívja már fel nekem és kérdezgesse körbe a gépet.

Az ismerősöm privátban szokott néha autókkal foglalkozni, szóval nem most érkezett az esti gyorssal. Szépen összefoglalta egy email-ben, amit a kereskedő mondott neki a telefonban, azazhogy az autó egygazdás, makulátlan, hézagmentesen vezetett szervizkönyvvel rendelkezik, kiváló állapotú gumikkal, stb. 

Az ismerős ezekkel a szavakkal kérte a kereskedőt a szóbeli információk megerősítésére: 

"Köszönöm a beszélgetést, a megbeszéltek alapján kérem erősítse meg írásban ezt és ezt (amiket a kereskedő mondott). Kérem vegye figyelembe, hogy az ön által árult jármű a végső kiválasztási fázisba esett és ennek megfelelő komoly visszajelzést várok. Kérem küldjön további fotókat különös tekintettel az autó sérüléseire"

Válaszolt a levélre a kereskedő, abban hiba nem volt. Viszont írásban, az egygazdás autó már francia származású, legalább 2. tulajdonosú volt, a hézagmentesen vezetett  szervizkönyv utolsó bejegyzése 2 évvel ezelőtti volt a 4 éves autónál és a kereskedő által készített fotókon már jól látszott, hogy a motorháztető jobb széle 1 centire eláll a fényszórótól... Ez az autó mindennel együtt olyan 3,7 M Ft lett volna. Itt adtam fel végleg a kutatást a tű után a szénakazalban és döntöttem el, hogy új autót veszek. Elég volt, torkig vagyok a keresgéléssel meg azzal, hogy állandóan valami fosba futok.

Nem mondom, hogy mindenki hazug csaló, de készülj fel, komoly idő és energia ráfordítás lesz, ha meg akarod találni a kompromisszum mentes igazit.

 Üpdét:

Ha az autodna oldalt választod, akkor olyan email címet adj meg, amit esetleg pont erre a célra hoztál létre. Én sajnos a valós imélemmel regisztráltam, és azóta tele van lengyel domainről érkező spammel a fiókom :-(

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr2613673450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ZON 2018.02.18. 15:45:31

Szóval, a kereskedőtől számlát fogok kapni ?

Az esetek nagy részében egy úgynevezett "nyitott adásvételi" szerződést kapsz, amit aláírt a kocsi előző tulaja, mint eladó. Két tanú lesz rajta : a kereskedő, meg az alkalmazottja. Te aláírod, mint vevő. A kereskedő meg sem jelenik az ügyletben ("kérem, én csak közvetítek két magánszemély között"). Szóval, ez után az ügylet után nem fizet ÁFA-t, más adót, te meg érvényesítsd az esetleges szavatossági igényt azzal szemben, akit sosem láttál.

datam 2018.02.18. 16:41:08

@ZON: főleg úgy, hogy magánszemély nem tartozik olyan jótállással, mint egy kereskedő. Rajta van a papíron, hogy a vevő a hibák ismeretében veszi meg az autót. Mentél vele? Mentél. Működött? Igen. Akkor mehetsz a picsába a panaszoddal. Nyilván nem igaz, ha a vételtől számítva 5 percen belül széthullik az autó. Nekem motort hoztak úgy vissza eladás után 3 nappal, hogy kilőtte a gyertyát a hengerből a kompresszió. Kérdeztem, hogy ez engem mennyiben kellene hogy érdekeljen? Azt mondták, hogy vegyem vissza a motort, mert hibásan adtam el. Becsuktam a kaput, és bementem a házba egy szó nélkül. Még ácsorogtak a ház előtt egy órát, aztán elmentek. De én is keféltem már rá vételre, megvettem egy motort úgy, hogy felpattantam rá, mentem vele egy kört, aztán utánfutó es hazahoztam. Soha az életben nem indult többet. Vissza se mentem, minek? Elbontottam, többet vettem ki belőle, mint amennyibe nekem került.

Autó témára rákanyarodván: ősszel autót szerettem volna venni a mostani 17 éves helyett. 6-10 éves, kombi, 2 liter körüli autókat nézegettem. Főleg Mondeo, Focus, Astra, meg ilyesmi vonalon nézelődtem. Akkor lett véglegesen elegem belőle, amikor kb. a 20. autót néztem meg, ami hirdetés, telefonos megkeresés alapján jó állapotban volt. Mindannyian tudjuk, hogy 20 lefingott, vagy rejtve lefingott autót néztem meg. Volt ami úgy nézett ki, mint egy új autó, még az újautó illata is megvolt. Beültem, és indításnál olyan kék füstött nyomott, hogy nem láttam a visszapillantóban a kocsi hátulját. A másik papiron cserélt kettőstömegűvel volt. Max 20 ezret futott. Papiron. Beindítottam, akkor is majdnem kiszakadt a helyéről az egész motor, meg leállításkor is. Volt olyan, ami kinézetre egy fos volt, műszakilag is. Volt olyan, ami a hirdetésben patent volt, a valóságban egy trágyahalom. Feladtam inkább. Egyrészt a kereskedők fele alkalmi süket lesz, amikor kényesebb dolgokra kérdezel rá(elviheted-e szakszervizbe átnézetni, használhatsz-e rétegvastagság mérőt, mit lehet tudni a szervizeltségről), másrészt a magánemberek is hülyének akarnak nézni. Mindenkinek elmondtam, hogy autó és motorbuzi vagyok, tudom mit kell nézni és azt meg is fogom nézni. Sokan érdekes mód ilyenkor bevallották, hogy nem azt az autót keresem, ne induljak el. De amikor olyan van, hogy Budapestről szó szerint az Ukrán határig kocsikáztam, majd ott derült ki, hogy egy szar az egész, akkor azért az ideg szétvágott. Úgyhogy hagytam az egészet a francba, ráköltök 300-at a mostani kocsira(komplett első-hátsó futómű, 4 gumi, vezérlés, egyéb apróságok), aztán használom amíg szét nem hullik alattam végleg. Addig spórolok, és majd besétálok venni egy vadiúj autót. Használt autókkal egyszerűen nincs értelme olyan embernek foglalkozni, aki nem teheti meg, hogy hetekig-hónapokig járja az országot vagy Nyugat-Európát egy normális autó után kutatva.

wannabebiker · wannabemotoros.blog.hu 2018.02.18. 16:59:50

@ZON: ha esetleg figyelemmel követed más bejegyzéseimet is, olvashattad, hogy komolyan ellenzem az úgynevezett "nyitott adásvételi szerződést". Ez csalás

Tájékozott ember a tulajdonossal köt szerződést.

Ha autókereskedőtől veszel, számlát kapsz. Ha nem kapsz, és nyitott adásvételivel próbálkoznak nálad, akkor maximum autónepperről beszélhetünk, azokat meg kerülni kell.

SzilajSzilard 2018.02.18. 17:10:28

Bár van igazság az írásban, de azt kell mondanom nagyon hülye az aki azt hiszi hogy 250-500 euróba kerülő javítás esetén már a futómű elment.
Kint mennyi egy szervízóradíj?

Bicspesz Elek 2018.02.18. 18:13:13

Ertelmes ember elmegy Nemetorszagba autot venni. Ott jo aron lehet alig hasznaltakat venni hasznaltauto piacokon.
Amugy a hasznalt dolgok mindig sz.rabbak, mint az ujak(kiveve a lakast meg a baratnő), szoval nagy dolgokat nem szabad elvarni.

conchita wurst 2018.02.18. 18:41:52

@ZON: A közvetítés, meg a kereskedés két külön tevékenység.

conchita wurst 2018.02.18. 18:47:24

@Bicspesz Elek: A 'jó ár' azt jelenzi hogy Németországban gyakorlatilag minden használt autó drágább mint itthon.
Ebből persze rögtön lehet tudni hogy a frissen behozott, itt 200ezer km-esnek árult Audi, ami Németországban ugyanannyi v. drágább, az erősen tekert/és/vagy törött. A nepper ideje, munkája és a behozatal ktgei ugyanis nem ingyen vannak, de még így is, a kínálati ár ált. mo-n olcsóbb, mint az ugyanolyan kocsi Németországban....azaz, valahol átbasznak.

Ennek ellenére megéri kimenni a nagyobb kínálat és a becsületesebb eladók miatt. Ha nem a kínálat legalját túrod ki, akkor a futásteljesítmény és a szervízkönyv valódi lesz. S némi engedményt is adnak, már csak azért is, mert a külföldre eladott használt kocsikra nem kell 6 havi garanciát vállalniuk.

RHalacska 2018.02.18. 19:22:51

@datam: Na ha ezt velem teszed, akkor a következő héten kapsz egy szívhez szóló levelet az ügyvédemtől, amiben a 6 hónapos kötelező szavatosság apróságait és PTK beli helyeit idézi, ami vonatkozik a magánemberekre is. Aztán találkozunk a bíróságon. Jobb tisztában lenni a kötelességekkel is. Amikor eladtam az autómat minden hibát elmondtam az új tulajnak. Ismerős volt, megköszönte.

RHalacska 2018.02.18. 19:27:12

Egyébként eddig 3 használt autót vettem. Nem, nem volt könnyű, az egyiket 3 hónapig kerestem. Meglett. Ja kifejezetten jól jón a polarizált szemüveglencsém, ami szinte azonnal mutatja a fényezési színeltérést :) Utána kérdezni kell. Meg tudni, hogy nincs tiszta klímahűtő 10 év és 130.000 km után, akkor bizony karambolos volt. 10 éves autó? miért ne? ha jól volt javítva? Elemekben a gyártó emblémája? látható korrekt, márkaszervizes javítás? Ha igen, akkor gyerünk.

Kelly és a szexi dög 2018.02.19. 07:20:31

A kereskedőnek kintről csak akkor éri meg behozni, ha valamit tud vele trükközni...!