Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

A bácsi szerel...

2012. október 08. - wannabebiker

A hétvégén átdolgoztam az MZ elektronikáját. Szokásomhoz (és lehetőségeimhez) híven a tömbház előtti parkolóban szereltem. A cím onnan adódik, hogy ahány kisgyerek elment mellettem a szüleivel, mindegyik elmondta, hogy a bácsi szerel. Hát...

Az MZ nem a minőségéről híres. Ezen belül is a leggyengébb láncszem az elektronika, főleg 26 évvel a háta mögött. Eloxidálódott kábelsaruk, megégett, az olajtól megkeményedett, törékeny kábelek, az évek során igénytelenül kivitelezett javítások, átalakítások, kosz, piszok mindenütt. Az egy héttel ez előtti hétvégén elhatároztam, hogy javítok a helyzeten, nekiláttam elektronikus feszültség szabályzót, gyújtást és villogó automatát barkácsolni.

elektro1.jpg

A kapcsolásokat a mzclubhungary oldalon találtam. Az alkatrészek nagy része megvolt otthon, a többit megvettem, és nekiláttam elkészíteni a kapcsolásokat. Nagyon rég volt, amikor az utolsó ilyen kapcsolásokat csináltam, nehezen indultam, de a végére belejöttem, elkészült mindhárom kapcsolás. Vasárnap így hát levonultam a motorhoz és teszteltem. Meglepetésemre, mindhárom kapcsolás működött elsőre. Mivel a kapcsolások nem voltak még bedobozolva, ezért visszaraktam mindent úgy, ahogy volt, beindítottam, minden ok.

Ez után átöltöztem, és teljes harci díszben (kabát, bukó, kesztyű), elindultam egy vasárnap délutánit motorozni a kellemes napsütésben. Azaz hogy indultam volna, ugyanis a gyújtáskapcsoló elfordításakor nem történt semmi. Bosszankodtam rendesen, mert egy órával az előtt még minden ok volt. A gyors hibakeresés a gyújtáskapcsolót hozta ki bűnösnek. Ekkorra már erősen esteledett meg a hibakeresés hevében elég jól szétberheltem a motort, úgyhogy 1 hét pihenő következett (mármint az ETZ-nek). Úgy döntöttem, átkábelezem az egészet, kicserélem a rossz vezetékeket és a rossz kábelsarukat.

Ez a munka erre a hétvégére esett.

elektro2.jpg

A kiindulási állapot (fent). A két biztosítéktartó nem gyári megoldás.

Azzal kezdtem, hogy minden vezetéket lebontottam, kivéve azt, ami a blokkból feljön, az a helyén maradt.

step1.jpg

step2.jpg

step3.jpg

Aztán minden lebontott dolgot megtisztítottam, a elégett vezetékrészeket kicseréltem. Nagyon sok igénytelenül tákolt toldás volt a vezetékekben. Az ilyenek mind potenciális veszélyforrások. Ezek nagyrészt szigszalaggal voltak szigetelve, ami egy idő után elveszti tapadóképességét, és máris kész a rövidzár, illetve a szabaddá váló vezeték rögtön oxidálódik és itt máris esik a feszültség az átmenet megnövekedett ellenállása miatt. Aztán meg csodálkozunk, hogy lemerül az akksi, gyengén világít a lámpa. A gyengén világító lámpába aztán jön a nagyobb teljesítményű izzó, amit az elöregedett vezetéket még kevésbé bírnak táplálni, melegszenek és máris összeégett a kábelkorbács..

A vezetékek felújítása során igyekeztem ügyelni a színazonosságra, de sajnos a kétszínű vezetékeket csak hasonló egyszínűvel tudtam pótolni. Minden toldást forrasztottam és zsugorcsővel szigeteltem (1m zsugorcső 200Ft, sokkal tartósabb és szebb megoldás, mint a szigszalag. A túlzottan elöregedett, oxidálódott kábelsarukat újakra cseréltem.

step4.jpg

Egyúttal cseréltem a levegőszűrőt is. Jellemző a motor állapotára, hogy a levegőszűrő házában 2mm vastag kosz (olajos sár) volt, illetve a levegőszűrő legfeljebb a cserebogarakat tudta felfogni. Az új szűrő 900 Ft volt, a szűrőház alapos kimosása egy fél óra.

A vezetékezés összerakása ezen kapcsolási rajz alapján történt. Nagyon akkurátus, pontos rajz, az összerakás után minden működött elsőre.

step5.jpg

Valahol a munka elején, a kinyomtatott kapcsi rajz a vázon.

step6.jpg

Az új késes biztosítéktartó 1800 Ft volt, minőségét tekintve nem felhőtlen az öröm..

ülesaalatt_1.jpg

step7.jpg

Egy ilyen volt - ilyen lett kép. Az ülés alatti rész.

step8.jpg

 

 

Az MZ elektronikájának az "agya" a lámpafejben. Amikor ideértem, egy picit meginogtam, de aztán erőt vettem magamon.


Hosszú órák munkája után elkezdtek fogyni a szabadon lógó vezetékek, minden a helyére került. Sajnos ekkorra már besötétedett, de nagyon motivált, hogy meghallgassam, hogy indul. Minden működött elsőre, a féklámpa egyfolytában égett, meg a reflektor valahogy nem volt 100%, de ezt már másnapra hagytam. Vasárnap reggel aztán simítottam az utolsókat, és kész lett a vezetékezés. Beépítettem az új villogóautomatát, amivel az index mindig egyforma ütemben villog, bármilyen is legyen a fedélzeti feszültség.

Délután motoroztam is egyet vele. Mire hazaértem egy óra múlva, nem villogott a két első index és elhagytam az egyik hátsó index búrát. Az MZ-zés, főleg egy ilyen öreg példánnyal, viszont erről szól. Megvan a program a következő hétvégére is, plusz a téli estéken sem fogok unatkozni, úgy érzem. Bár a motorja különösebben nem csörög, de a teljesítménye csapnivaló, alig bír százat menni a gyári 130-as értékhez képest.......

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr814826141

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.