Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Levegő vagy víz? Dob vagy tárcsa? Berúgó vagy önindító?

2012. március 23. - wannabebiker

A technikai megoldások nagyon fontosak egy motoron. Minél több technika van beépítve annál kényelmesebb a használat, de annál bonyolultabb is a felépítés.

Hűtés

A Simsonom léghűtéses, a Majestym vízhűtéses. Mindkettő megy, teszi a dolgát.

Vásárláskor, pl ha egy 50-es kismotor megvétele a kérdés (de még a nagyobbaknál is van ilyen, lásd XJ 600, vagy a Suzuki lég-olaj hűtéses motorjai), az is szempont lehet, hogy léghűtéses vagy vízhűtéses a gép.

Szerintem alapvetően majdnem mindegy, de az objektivitáshoz a következő szempontok vannak:

Folyadékhűtés:

- több alkatrészből áll, bonyolultabb

- emiatt szervizigény és javítási költségek

- a bemelegedés némileg tovább tart

- fagyveszélyes, gondozásigényes

- vízhűtéssel nagyobb teljesítmény érhető el

- kisebb a túlmelegedés veszélye

- a viszonylag kis hőingadozás miatt tartósabb szerkezeti elemek

- a motorból feláramló hő jobban kontrollálható

Léghűtés

- egyszerű mint a szög, nulla gondozás és szervizigény, nincs fagyveszély

- hamar üzemi hőmérsékletre melegszik (rövid utaknál hasznos)

- nagy hőingadozás, emiatt hamarabb tönkremenő műanyag és gumi alkatrészek

- túlmelegedés veszélye, főleg lassú haladásnál, alapjáraton

- a motorból feláramló hő mindenütt jelen van, ami főleg egy melegebb napon lassú haladásnál jelenthet problémát.

- a léghűtéses gépek alapvetően gyengébb teljesítményűek

Fék

Lehetne még a dob és tárcsafékről is hasonló összehasonlítást írni. Az a lényeg, hogy nagyon használatfüggő, hogy melyik a jobb, Pl a dobfék is megállítja a járművet ugyanolyan megbízhatóan, mint a tárcsa. Azt szokták mondani, hogy a tárcsaféknek jobb a hűtése. Nem vitatom, viszont átlagos használat mellett, hányszor fordul elő, hogy a dobfék annyira elmelegszik, hogy csökken a fékhatás?

1990 óta vezetek aktívan, eddig egyetlen egyszer fordult velem elő, a stuttgarti dimbes-dombos vidéken, hogy a rengeteg lejtőmenet és fékezés miatt érezhetően szaga volt a féknek, annyira felmelegedett és érezhetően cökkent a fékhatás.

A fék alkatrészei legyenek jó állapotban és hozni fogják a megfelelő fékhatást, ami szükséges a megálláshoz. Hangsúlyozom átlagos használatról beszélek, nem versenykörülményekről.

Indítás, berúgás vagy önindító?

Alapvetően az a lényeg, hogy induljon be a motor. Itt már azért számít, hogy mekkora a motor, egy 250-es MZ indításához már komoly láberő kell, nőknek nem is nagyon ajánlanám. Az önindító viszont a berúgáshoz képest jóval szervizigényesebb, figyelni kell az akksira, hogy jó állapotban legyen. Pl a Majestyt akksi nélkül nem lehet beindítani. Berúgója nincs, betolni nem lehet, mivel automata váltós. Egy kicsit öregebb akksinál már előfordulhat, hogy 2 hét állás után nem indítja be. Ilyenkor bosszantó lehet, hogy indulás előtt várni kell az akksitöltésre egy pár órát (persze ennek is van megfelelő ellenszere)

100 szónak

is 1 a vége, azaz a megfelelő motor kiválasztásánál, a legfontosabb dolog a tervezett használat, és itt legyünk őszinték magunkkal. Pl nagyon jó eltervezni, hogy majd mekkorákat fogok túrázni  a motorral és emiatt venni valami TDM850-es Yamahát (ami egy kiváló túragép), viszont ezt aztán naponta kitolni a garázsból, hogy munkába menjünk nagyon nem kényelmes, mivel ez egy nagy, nehéz motor, és mire bemelegszik már meg is érkeztünk a munkába, plusz rövidtávokon használva, annyit fogyaszt mint egy kocsi...

Szóval meg kell tervezni, mire akarjuk használni a cuccot, mi a fontos, és ennek megfelelően választani.

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr174334620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.