Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Fék (ez nem fake)

2011. augusztus 15. - wannabebiker

let's get back to reality. A svejci frank okozta sokkból éppen magamhoz térve, megjött a korábban megrendelt fékalkatrész a Majához. EBC Brakes, minden rendben ment, ajánlom. Első - hátsó féktárcsa + betétek, utánvétes postával együtt 34700 Ft -ért.

Bár a fékek kifogástalan működése elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez, és ehhez az kell, hogy megfelelő szakértelemmel legyenek javítva, szerintem a javítás mégis elvégezhető otthoni körülmények között is. Persze kell hozzá némi bátorság, egy pár szerszám és szabad idő.

Én egy pénteken délután álltam neki a szerelésnek. Műhelyen nincs, még csak garázsom sem, így a ház előtti parkolóban zajlott a művelet. Maga a művelet meglehetősen egyszerű, kerék ki, fék le, tárcsa le, megitsztít, majd fordítva vissza az egész.

Az első kerékkel kezdtem.

Az első tárcsát azért kellett cserélni, mert nagy sebességről történő fékezéskor berázta a motor elejét, ami kellemetlen, illetve veszélyes is volt. A tárcsa leszerése viszonylag könnyen ment, bár korábbi barkácsmesterek már nyomot hagytak a csavarokon, így később azokat is ki fogom cserélni. A leszerelés után látszott igazán, mennyire kopott volt a tárcsa és a betét egyaránt, azaz indokolt volt a csere.

A múlt és a jövő egymás mellett.

 

Az első fék szerelése kb 2 órát vett igénybe, úgy hogy összeszerelés előtt megpucoltam a féknyerget, a munkahengert és a kereket. 

Íme a felújított első fék.

 

Ez már a kipróbálás utáni állapot. Aztán a hátsó fék szerelése következett. Ez annyival bonyolultabb, hogy a kerék kiszereléséhez, alég jól le kell bontani a Maja jobb oldalát, a kipufogót, a segédvázat és a lengéscsillapítót is le kell venni, hogy szabaddá váljon a hátsó kerék. Bonyolultabban hangzik, mint amilyen a valóságban; az egész művelet kb 10 perc, és kint van a kerék. A hátsó tárcsa, kicsit tömzsibb és kisebb mint az első párja. Szétszerelés után látszott igazán, mennyire el van kopva. Az eredetileg 5mm vastag tárcsa, a középső részén 3mm alatt volt.. 

A tisztogatás után jött az összeszerelés, itt már a szúnyogok is erősen ösztökéltek a gyorsaságra. A teljes művelet 3,5 volt, ebből a legtöbbet a pucolgatás vette el.

 

A végére már csak a próba maradt. Elsőre ugye alig fogott, de aztán némi vasalás után leégett róla a szerelés közben rákerült piszok, és beton keménységű fékeim lettek. Az eleje már nem ráz. Ami változott, hogy az eredetihez képest, kicsit nagyobb "pedálerő" szükséges, azaz jobban kell húzni a fékkarokat, viszont jóval intenzívebb a lassulás (érzésre). Cserélhettem volna még fékolajat is, de azt a következő karbantartásra hagyon, most elég volt ennyi kiadás.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr523155136

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.