Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

A Majesty - Yamaha Majesty YP 250 DX

2011. augusztus 08. - wannabebiker

Miközben az XJ-t árultam, azon gondolkodtam, hogy mi legyen a következő motor, amit veszek helyette. Anno a Kymco után is nagyrobogókat nézegettem, úgyhogy éppen azon gondolkodtam, hogy valami izmosabb robogót kellene venni.

Ekkor jött a telefonhívás, az XJ felől érdeklődtek, és itt került említésre, hogy beszámolnám e a Majestyt a vételárba. A képeken elég jól mutatott, így telefonon keresztül megegyeztünk az elvi részletekről. Néhány nappal később aztán megköttetett az üzlet.

Ő az: YP 250 - 1998. 

Maga az adásvétel nagyon rövid idő alatt zajlott le, a próbakör alatt nagyon kevés derült ki a motorról. Annál több, a következő pár napban, álljon itt példaképpen:

  • kopott hátsógumi (8000 Ft)
  • a végsebessége 104 km/h a gyári 123 km/h helyett
  • fogyasztása nálam 4,4 l/100 km
  • kopott féktárcsák elől hátul
  • induláskor rázkódik
  • első gumi rendszeres időközönként leereszt

Egyébként a többi része gyárias állapotban van, a kipufogó ép és gyári, az idomok sérülésmentesek, a csavarok néhány kivételtől eltekintve épek a tükrök szintén. 1 hónap műszaki volt a még a gépen mikor megvettem, és miután lecseréltem a hátsó gumit, gond nélkül átment az NKH-nál 4360 Ft-ért.

A végsebesség probléma több okból is zavaró: egyrészt az XJ után nagyon kevés, másrészt ha annyi van gyárilag megadva, akkor azt tudnia is kell. A robogók végsebessége a hajtáslánc állapotától függ, ezt most megtanultam, azaz ez volt az utolsó robogó, amit úgy vettem meg, hogy nem tudja a végsebességet. Értelemszerűen már leellenőriztem a hajtáslánc állapotát, ami alapján a következőket tudtam megállapítani: a variátor szíj szélessége megfelelő, a variováltó kopásából ítélve viszont nem tér ki a tárcsa széléig. Ez tehát az oka, amiért a moci nem tudja a gyárilag megadott végsebesség értéket.

Egy videó a CVT váltó működéséről:

 http://www.youtube.com/watch?v=3yRskb0BYwE&feature=related

(fel akartam ide tölteni a videót, de fél óra konvertálás után meguntam.)

A végsebesség probléma javítása a következő módon fog zajlani:

  • variátor szíj csere. Kb. 6000 Ft
  • Ha ez nem segít, variátor súly csere. Kb 8000 Ft
  • ha minden kötél szakad, akkor pedig a Vario váltó cseréje, kb. 25000 Ft

 

A fékprobléma és javítása.

Bár a fékek kétségkívül fognak és a motorral meg lehet állni, a fékeket sajnos javítani kell. Az első fék nagy sebességről történő lassításkor berázza a motor elejét, azaz a tárcsa hullámosra van kopva. A tárcsa felfogató csavarjainak állapota és 4mm-es vastagsága azt mondja, hogy ez a tárcsa már volt korábban szabályozva, tehát csere. A hátsó féktárcsa nem ráz fékezéskor, viszont látható módon kopott. Korábban említettem, hogy a motorokhoz az alkatrész aranyárban van. Az első féktárcsa pl. 23000 Ft körül található a neten. Szerencsére egy hónap keresés után, az ebay-on kutakodva találtam egy olcsóbb alternatívát, EBC Brakes, aminek van magyar képviselete is. Itt 13000 Forintért lehet megvásárolni a tárcsákat, így a teljes csere mellett döntöttem, elől hátul, fékbetétekkel együtt, aminek a várható költsége 35000 Ft körül lesz. Az alktrészek rendelése jelenleg folyamatban van, úgyhogy további konkrétumot nem tudok mondani.

A fogyasztás.

Ebben egy kicsit én is ludas vagyok. A gázmarkolatot 2 állásban használva produkálta a maja a 4,4 literes fogyasztást, ami nagyon sok. A gyári adat valahol 3,3 liter körül van, bár hogy ezt hogy lehet produkálni, az számomra teljesen elképzelhetetlen. Mondjuk erre túl sokat nem lehet adni, a Kymco gyári adata is 1,9 liter 100on, nálam viszont 2,7-t evett. Aztán mentem a robesszal egy hosszabb, 200 km-es kört, ahol viszont 3,7l volt a fogyasztás. Úgyhogy most valamivel óvatosabban használom a gázmarkolatot, és meglátjuk milyen érték jön ki városban. Szóval a magas fogyasztásról, egyelőre úgy látszik, inkább a sofőr tehet.

Viselkedés elinduláskor.

Erre a jelenségre alapban számítottam, úgyhogy eleinte nem is volt zavaró. Az ilyen külföldről importált robogók tulajdonsága ez, már több esetben tapasztaltam. Az idő múltával viszont egyre jobban zavar, úgyhogy ezt is javítani kell majd. Ez a kuplungharang és a betétek egyenetlen kopására vezethető vissza. Ez elvileg megoldható alkatrész csere nélkül. A kuplungharangot kell felszabályoztatni, és esetleg a kuplungpofákat felújítani. Ha csere, akkor olyan 35000 Ft körüli összeg várható.

Vezetési, menet-, és egyéb tulajdonságok.

Eddig 700 km-en vagyok túl a majával. Összességében elmondható, hogy a fent jelzett hibák javítása után a majdnem tökéletes közlekedési eszköz lesz számomra, a jelenlegi élethelyzetemben. Bár a 200 km-es túrámon elfáradtam, de nem úgy mint az XJ-n. Az XJ-n képtelenség volt tovább rajta ülni, itt egy kis pihenő után folytatható a túra. A szélvédelme sokkal jobb, mint a XJ-é, viszont sajnos a sisakomra továbbra is megy a szél. ezt a plexi magasításával fogom orvosolni. Ha ez meglesz, olyan lesz rajta ülni, mint egy kabrióban. Sajnos a kis kerékméret csak kiváló minőségű útra való, úgyhogy kerülni kell a kátyúkat. Rossz úton az első futómú nagyokat üt, csattan (lehet kopott a kormánycsapágyam is). A kerékmérettel nem lehet mit kezdeni, ezzel együtt kell élni. A gyorsulása dinamikus, fürge kis jószág, viszont a fogyasztásra ügyelni kell. A végsebesség, jelen állás szerint egy fos, de ha tudná a 120-at az abszolút elfogadható. Tárolóhelyek szempontjából nem egy nirvána, de lehet rá pakolni, a sisaktartója csak egysisakos, de van még két apróbb tárolója egyéb apróságoknak. Szóval az XJ-hez képest mindenképpen jobb.

Fun factor - na ez az a kategória, ami miatt a majdnem tökéletes osztályzatot kapja. A motorozás a praktikus közlekedési eszköz kategórián kívül az élményről is szól. Ez az, amiből a kis YP sajnos nem sokat nyújt. Ez nem hiba, ez egy adottság, amit az alacsonyabb fenntartási költséggel próbál kompenzálni.

 

update 2012.04.30: a fent jelzett problémák mindegyike javítva van. Összesen 65000 Ft-ot kellett még rákölteni a vásárláskori sarcokon kívül.

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr153133754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.