Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

Ruházat - avagy póló, rövidgatya, papucs

2011. augusztus 03. - wannabebiker

A hétvégén sétáltunk a családdal városomban, alkalmam volt eközben közelről, többször is szemügyre venni egy tipikusnak mondható jelenséget.

Yamaha R1 vagy R6, újabb modell, olyan 2,5m Ft-tól felfelé. Eszméletlen jó hangú sportkipufogó, ami olyan plusz 100000+ Ft. És a motoros rajta, polóban, rövidnadrágban, sportcipőben, fel alá krúzolt városom utcáin, tiltásig forgatva a gépet. Biztosan nem maradt már több pénze a megfelelő felszerelésre.

A póló, farmer, sportcipő párosítás kiváló, kényelmes viselet, de motorra nem ajánlom, legfeljebb nagyon meleg napokon 50-es robogóra, elszaladni a boltba vagy ilyesmi.

Miért? Azt fogom most elmondani.

A motorozás élvezetét legalább annyira befolyásolja az öltözék, mint a motor. Ahhoz, hogy felhőtlenül élvezd az órákat a motorod nyergében, fel kell öltözni rendesen.

Összességében elmondható, hogy a motoros öltözéke veszi át azt a szerepet, ami az autónál a karosszéria jelent (ez persze csak hasonlat).

  • balesetnél véd vagy csökkenti a káros hatásokat
  • kívül tartja a szelet és a vizet
  • biztosítja a hőszabályzást

Én még hála istennek nem estem komolyabbat motorral, de nem szeretném a puszta könyökömmel és tenyeremmel tompítani az esést mondjuk 60-80 km/h-ás esésnél. A szél és a víz. A menetszél, főleg naked gépen, hosszú távon nagyon zavaró lehet, mivel ahol bejut a ruházat alá, ott nagyon kihűti a bőrfelületet. Jellemzően a boka, a térd, a váll, a csukló ízületek a szél szempontjából kritikus pontok. Ráadásul az ízületek nagyon hamar kifáznak, és 35 éves kortól felfelé nagyon pontosan fogják jelezni az időjárás változásait. A menetszél simán átfúj bármilyen szokványos ruhán, hiába veszel fel mondjuk két nadrágot. A ruha alá befolyó víz nagyon kellemetlen élmény, ezt azt hiszem mondanom sem kell, de egy nem túl drága esőfelszerélessel esőben sem kell lemondani a motorozásról. A hőszabályzás inkább a hideg elkerülését segíti, napsütésben sajnos nekem még nem sikerült úgy öltöznöm, hogy ne hevüljek túl.

A sisak.

Alap, hogy kényelmes legyen, ne is szorítsa a fejed, de ne is lötyögjön rajta. Zárt vagy nyitott? Én nagyon szeretem a nyitott sisakot, de csak robogón és a nyitott sisakomnak is van lehajtható plexije. Nagyobb motorra pedig csak és kizárólag zárt sisakot ajánlok. Egyrészt ha esel, van ami védi az arcodat, másrészt a szél, eső és bogárvédelem nagyon fontos. A nyitott sisak mellett szól az élmény még közelebbi átélése, ahogy az arcodba fúj a szél, de ez hosszabb távon irritálhatja a szemet, illetve a nagyobb bogarakkal történő ütközés fájdalmas is lehet, nem beszélve a szembe kerülő bogarakról. A sisak nagyon fontos feladata még a zajvédelem. Zárt sisakot már 10000 Ft körül lehet venni, de mondanom sem kell, hogy ez a fajta semmit sem ér. Egyelőre nekem is ilyen van, de ha lesz pénzem fogok venni egy olyat, amiben belül 120km/h-ig 80dB van. Ez az olcsó sisak olyan szinten felerősíti a zajokat, hogy füldugó nélkül kb 10 percet bírok 90 felett a motoron. Ha elhalad mellettem egy szirénázó jármű, szinte megsüketít a zaj. Szóval ha van pénz, figyelj oda a sisak zajvédelmi jellemzőire.

Füldugó.

A sisaknál leírtam, hogy miért. Én egy 500 Ft-os 3M dugót használok, így elviselhetőbb a zaj, de így is maximum egy óra egy huzamban a motoron a zaj miatt. El sem hiszi az ember, de nagy sebességnél a szélzaj iszonyúan hangos.

Kesztyű.

Ebben nem tudok sok okosat mondani. feleljen meg méretben, feleljen meg az adott időjárásnak.

Kabát és nadrág.

Ezek elég drága darabjai a motoros ruházatának, de viszont nagyon megéri megvenni. Nekem textilruhám van, mert a bőrszerelés egyrészt nekem megfizethetetlen, másrészt nekem nem is indokolt a használata. A motoros ruha nem ereszti át a szelet. Még a textilruha is olyan anyagból készül, hogy nem fúj át rajta a szél. A dzsekim pl egy sima vékony textildzseki kivehető béléssel, de béléssel 0 fokig simán vállalható különösebb aláöltözés nélkül. Aztán meg vízálló is és beépített protektorai vannak, váll, könyök és gerincrészen, azaz az utcai ruházattal szemben cáfolhatatlan előnyei vannak egy motoros számára. Bőr vagy textil? Alapvetően ízlés szerint, a bőr sokkal szebb, vagányabb, strapabíróbb, erősebb, viszont emiatt jóval drágább is.

Csizma.

A ruházat ezen része érzésem szerint nem kap akkora jelentősséget, mint amekkora valóban van neki. Egyrészt ugye véd széltől, víztől, eséstől, másrészt meg, a motoros lába másodpercek alatt beakadhat alacsonyan kiálló dolgokba, útpadka, alacson kerítés, karó... Ilyenkor aztán szakad a lábfej, ha nincs csizma, ami megvéd. Tágabb ismeretségi körömben sajnos van egy velem egykorú fiú, aki motoros baleset következtében vesztette el a lábfejét. Másrészt az sem elhanyagolható szempont, hogy ezek a csizmák a váltó részén erősítve vannak, ahol egy sportcipőn pl a gyöngyvászon rész van, na azzal váltani olyan érzés, mintha a puszta lábfejeddel váltanál. 

Kiegészítő dolgok. Kendő a nyakba, derékvédő, esőruha.

Ezeket a hosszabb túrákra ajánlom, kiegészítő védelemként. Az esőruha olyan legyen, hogy le tudjon folyni a víz rajta, azaz pl a kabát és nadrág találkozásánál ne folyjon be a víz.

Szóval egy rendes öltözet nagyon sokat hozzátesz a motorozás élményéhez, ha nem azon kell gondolkodnod, hogy fázom, vagy megsüketülök, hanem gyönyörködhetsz a tájban.

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr303122738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.