Gépjárműparkom története és egyéb témák

Nagymotort kéne venni és egyéb napi témák

A legfontosabb kérdés: mire akarom használni a motorkerékpárt?

2010. január 20. - wannabebiker

Üdv!

A bemutatkozásom után következzenek a motorvásárlásomat eldöntő, legfontosabb kérdések, szubjektíve.

  1. Mire akarom használni a mocit?
  2. Mennyi pénzem van?
  3. Milyen a személyiségem, mint motoros?
  4. Milyen stílus illik hozzám?
  5. Milyen tetszik?
  6. Ár/érték arány?
  7. Műszaki felépítés?
  8. Mik a fenntartási költségek?

Ezek a kérdések különböző súllyal esnek latba. Ha végeleges választás megfelel majd az erre a kérdésekre adott válaszoknak, akkor valószínűleg hosszú távon elégedett leszek a motorommal, ha nem, akkor evidens módon több bosszúságot fog okozni, mint örömet.

Mivel az előző bejegyzésemből kiderült, hogy több autón vagyok már túl, abban mindenképpen van tapasztalatom, hogy hosszabb távon mi a fontos. Régebben inkább a rövidtávú előnyök alapján döntöttem, úgymint ár - minél olcsóbb legyen, tetszik e. Ennek eredménye lett pl a 2-es Golfom, amit 4 évig használtam, és kb 800 ezer Forintomba került ez a 4 év, üzemanyag és rezsiköltségek (kötelező, súlyadó) nélkül. Fekete II-es Golf, alufelni, sötétített ablak, sportkipu, nagylökhárító.... ami egy széthajtott, 2 autóból összerakott szemétláda fos volt. Ez úton is tiszteltetem azt a köcsögöt, akitől vettem. Drága tanulópénz volt. Na mindegy, lássuk a válaszaimat a kérdéseimre (jó mi? magamnak válaszolok, de hát ez egy ilyen műfaj).

1. Mire akarom használni?

Mire is? - ezen sokat gondolkodtam. Persze olyan jól hangzik, hogy túrázni, Alpok, Dolomitok vagy csak itthon, beszívni a reggeli Balaton illatát, vagy napsütésben krúzolni a Tisza mellett...Ezek az álmok komoly kötségvonzattal. A valóság pedig, hogy valószínűleg ugyanarra, amire a robeszt használtam: munkába járás, esetleg a gyereket iskolába - bár ez necces, most 2 évig nem szállíthatok utast elvileg. Hosszabb utakra én a családdal mindíg együttmozgok, úgyhogy nehezen elképzelhető, hogy egyedül felkapok a mocira, és nosza, rajta hát elindulok valahová túrázni, de rövidebb túrákat fogok tenni valószínűleg. A későbbiekben, ha nagyobbak lesznek a gyerekek és már magukban is ellesznek otthon, akkor esetleg a feleséggel elmegyünk majd hosszabb utakra is. Egylőre nem látom esélyét, hogy akár közép vagy hosszabbtávon megengedhessem magamnak a többezer kilóméteres örömtúrákat, úgyhogy a Honda Gold Wing és társai eleve kizárva.

Tehát:

  • munkába járás, havi kb 50 km
  • városban szaladgálás, havi kb 200 km
  • egy - egy rövidebb túra, havi kb 100 km

Motorozni egy évben áprilistól kb szeptember végéig lehet az időjárás függvényében, 5 fok alatt szerintem már nagyon hideg a menetszél. Persze vannak hardcore motorosok, akik egész évben nyomják, de nekem ez nem célom, illetve nem is nagyok akarok naponta 2x30 percet a melegruházat le és felvételével tölteni.

Ebből következik, hogy évente valószínűleg olyan 2000 km-t fogok motorozni. Később esetleg ez felmehet többre is anyagi lehetőségek függvényében, de akkor sem fogok évente többezer km-t megtenni motorral.

2. Mennyi pénzem van?

Ez egy nagyon egyszerű kérdés, csak bele kell néznem a pénztárcámba. Valójában mégsem ilyen egyszerű, mert ha belenézek a pénztárcámba, abból nem lesz motor :-)

Eredetileg úgy terveztem, hogy a robi árából meg a megtakarított pénzemből lesz meg a jogsi + moci + névreírás kombó, de ebből a jogsi+névreírás eleve 130 ezer forint. Itt kívánom megjegyezni, hogy csodálatosan szép csendben, a jogosítványszerzés költségei kb 10000 Ft-tal emelkedtek 2010 januárban. Y10K probléma, mi?

Szóval a pénztárca nagyon lekorlátozná a választási lehetőségeket. Hitel? Ffffúbbazzzz, egy motorra? Egy olyan tárgyra, aminek értéke a vásárlás után a napon hagyott jéghez hasonló sebességgel olvad? Nehéz kérdés. Talán egy kisebb összeget. De ez nagyon a last resort, a lelkiismeretemmel így is harcolnom kell, hogy a család
Szóval a pénztárca nagyon lekorlátozná a választási lehetőségeket. Hitel? Ffffúbbazzzz, egy motorra? Egy olyan tárgyra, aminek értéke a vásárlás után a napon hagyott jéghez hasonló sebességgel olvad? Nehéz kérdés. Talán egy kisebb összeget. De ez nagyon a last resort, a lelkiismeretemmel így is harcolnom kell, hogy a család elől elveszem ezt a pénzt, amit erre a hobbira költök. Mert a motorozás az Hobby pur, wahre Liebe, kivétel a különböző futárokat, ahol munkaeszköz.

Összegezve: Az egész történetnek tokkal-vonóval bele kell férnie 450 ezer Forintba, azaz a moci max 320 kHUF.

Szűkül a halmaz. Új motorok az én univerzumomban nem is léteznek, csak annyira mint a marslakók, de a vélhetően jobb állapotú, fiatalabb motorok is kizárva, mivel ezek ára jellemzően olyan 600 ezer Forinttól indul, kívéve a kínai csoppereket.

3. Milyen a személyiségem, mint motoros?

Ez a kérdés azért fontos, mert hozzámillő motort kell találnom. Pl egy wannabe cafe racer nem biztos, hogy jól érzi magát egy 500-as nagyrobogón, amit újonnan féláron vett. Előbb - utóbb el fogja adni. Ezért kellett mennie a Kymco robesznek, mert ennek az egy szempontnak nem felelt meg, és ez állandóan jelen volt, amikor rajta ültem. Ahogy korábban írtam, a Kymco Agility 50 egy tökéletes célszerszám a városi közlekedésre, de a kisrobogó kategória nem nekem való, nem tükrözi a személyiségemet. Nem teljesen. Sokszor látok kutyáját sétáltató embert, és mindíg elcsodálkozom a hasonlóságon a kutya és gazdája között. Egy kutya hűen tükrözi gazdája személyiségét. A motor is ilyen valahol.

Azaz: érezzem jól magam a motorommal, várjam, hogy ráülhessek, jelentsen örömet a nyergében megtett minden méter, fejezze ki, hogy ez én vagyok.

Huhh, érzésem szerint ennek a pontnak nehéz lesz megfelelni a 2-es pont miatti várható kompromisszumok fényében, de most érzem csak, ahogy leírtam, hogy ez egy nagyon fontos pont.

4.Milyen stílus illik hozzám?

Tulajdonképpen a 3 pont, másképpen megfogalmazva. Versenyző vagyok? Lámpától - lámpáig boyracer? Vagy elég ha mindenki bámulja a motorom, amikor letámasztom? Vagy csak el kell jutnom gyorsan és olcsón innen oda? Azaz naked vagy chopper, szupersport vagy túraenduró, robogó vagy klasszikus? Eddigi szerény tapasztalataim alapján megfoglamazom röviden az egyes kategóriák jellemzőit.

Robogó: Jellemzően fullra burkolt, szélvédős, az ülés alatt nagy tárolóhellyel rendelkezik. Ebbe az ülés alatti, zárható rekeszbe a nagyrobogóknál két sisiak is beleférhet, ami nagy előny. Általában fokozatmentes automata váltósak, azaz csak húzni kell a gázt és megy. Viszont a pontosan ez az, ami valahol egy kicsit elvesz a motorozás öröméből. Általában egyhengeresek, még a nagyobbak is, kivétel természetesen a drágább, 2 hengeres modellek, Yamaha T-Max, Suzuki Burgman 650, stb. Az egyhengeres konstrukció erősen meghatározza a hangélményt, nekem pl nem tetszik az egyhengeres hang. 2 hengeres robogóhoz még nem volt szerencsém közelről. Meg kell még említeni a robogó kerékméretét. A kicsi 12-13 collos kerekek nehezen viselik az úthibákat, főleg a hosszanti vályúk képesek életveszélyes helyzetet teremteni. A motorból felfelé szálló meleg a burkolat miatt nem éri direktben a lábat.

íme, egy 250-es Kymco Xciting. Ha mákod van, 6 kilótól felfelé...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Szupersport: még nem ültem ilyenen, úgyhogy csak vizuális tapasztalataim vannak. Ezek a "hasalós" gépek. Itt a cél a minél jobb köridők elérése. Ennek megfelelően lábtartó hátrébb kerül, csutkakormánya van, hogy minél jobban ráhasalhasson a vezető a motorra a kisebb légellenállás érdekében, jellemzően burkolt gépek, kis szélvédővel, ami mögé le lehet bukni. A rajtuk levő akrapovics vagy ixil dob nem biztos, hogy átmegy műszakin. Pl. Yamaha R6, YZF-R, Honda CBR, Suzuki GSX-R. Utasnak ilyenen nem nagyon van keresnivalója, legfeljebb rövidtávon. Irtózatos fordulatszámcsúcsok, 15-20000/min, ami állat gyorsulásokat eredményezhet, viszont alacsonyabb fordulaton problémás lehet vele motorozni, ha abból indulunk ki, hogy a motorok optimális fordulatszám tartománya a teljes tartomány 2/3-a körül van. Szóval, ha rövidtávon nagyokat akarnék egyedül gyorsulni, lenne pénzem szezononként 2 láncszett-, fék- és gumigarnitúrára, akkor ez lenne az én motorom. Hangélmény. A szomszéd gyereknek van egy 2005-ös R6-osa. Egyszer pont indult vele, én meg odaálltam mellé és megtúráztattam egy kicsit. Majdnem felállt, de komolyan. Aki ilyen motort vesz, az szerintem ne sajnálja a pénzt megfelelő protektoros ruháztra. Ja, és ha apa benzinkutas, az se baj.

GSX-R Suzu, a "Gixxer.

 

 

 

 

 

 

 

Túra: Itt minden a hosszútávú kényelemnek van alárendelve. Nagy szélvédő, kényelmes ülések és üléspozíció sofőrnek és utasnak egyaránt, hatalmas gyári dobozok, tárolórekeszek, esetleg rádió, fűthető markolat. Ezek a motorok elég nehezek is lehetnek, éppen a felszerelt sok idom és doboz miatt, illetve a jellemzően nagyobb köbcentis, többhengeres erőforrások miatt.Városban, illetve alacsony sebességnél manőverezni az ilyenekkel nem lehet egyszerű. Autópályára viszont inkább ilyennel mennék. Honda Gold Wing, Silverwing, Yamaha FJ 1200, stb.

Dövill, Hondáéktól (deauville):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Enduró/terep/cross: A tőlem jobban hozzáértők valószínűleg szénné osztanának, hogy miért keverem az endurót a krosszal, de nekem, 1xű embernek, ezek felépítése eléggé hasonlít egymásra, csak a felszerelt kiegészítők mennyiségében és a gumi rücskeinek nagyságában van különbség. Ezek a motorok, mint ahogy a nevükben is benne van, a terepre valók. Ennek megfelelően a kialakításuk is "terepes". Magasabb felépítés, hosszú rúgóutak, pro-link, ki-link, be-link hátsó rugóstagok, kis üzemanyagtartály, rücskös terepgumi, rövid tengelytáv, kevés idom, kis lámpák, index nuku, jelképes ülés, terepezés közben úgyis áll az ember. Utast még nem láttam ilyenen, hátsó lábtartót raknak egyáltalán ilyenre? Sőt, néha lámpát és egyéb jelzőberendezést sem nagyon. Minél hardcore-bb cross a motor annál kevessebb kötelező műszaki tartozék van rajta. Az igazi 3x-es krosszmoci 2 rücskösgumis kerékből, egy krosszkormányból és az erőforrásból áll. Az ilyeneket lehet egyébként látni 20000 Ft-tól kezdődően a használautó.hu-n :-). Egyébként az az árkategória, ahol én kereskedek, tele van ezzel a motortípussal, rengetek eladó Honda XL, meg Kawasaki Klr, stb van. Vajon miért? Annak ellenére, hogy ilyen sok van eladó (jellemzően külföldi papírokkal), sem autópályán, sem városban nem sokat láttam belőle. Az én látókörömön abszolút kívül esik ez a kategória.

Klr Kawa:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Chopperek: Az általam a motorozás őshazájának tekintett ámerika fílingje. Nagy vastag hátsókerék, filigrán elsőkerék előrenyúló villán, csepptank, kényelmes ülés, magas, kevésbé kényelmes kormány, esetleg háttámla az utasnak, V2-es motor (csak egy példa, lehet sornégy is, illetve twin, amit akarsz), nagy köbcenti. Nekem minden csopperek őse a Harley-Davidson. Ebben a kategóriában vannak bőnyállal japán gépek is, Yamaha Virago, Honda Shadow, Kawa Eliminator, illetve újabban kínaiak is Qinjing, Keeway, stb. A kínaiak, bár árban nagyon ott vannak, de elég hajmeresztő dolgokat olvastam róluk a népítéletben. Valószínűleg ezzel is lehet túrázni, bár a kormánypozíció miatt ez érdekes lehet, de mindenképpen állatul néz ki. A szolidabb csoppereken, pl a fent említett Virago, vagy Shadow, vagy HD Roadster szoktam látni ilyen idősebb fószereket, ahol valszeg lé már van, és csak az öröm számít a szabadidőben. Van olyan férfi, aki ilyen idősen becsajozik, van aki ilyen szolíd csoppert vesz.

 Egy 250-es Keeway Supershadow

 

 

 

 

 

És egy 1,2-es HD Roadster, mmmmmmm........

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klasszikus: hát ide azok a gépek tartoznak, amelyek nem illenek a fent leírtakba és jó régiek. Van rajtuk egy kormány, két kerék, virsligumi, tank, ülés, lámpa, idom elvétve, egyszóval vonatkozik rájuk ez a tábla:

 

 

 

Ebben a kategóriában csodaszép motorok találhatók, megmondom őszintén, hozzám ez áll a legközelebb. Ez a MOTOR. Ide sorolom a Jawa 638-t, az MZ-ket, aztán ott vannak a régi Honda CB-k, pl CB 500, CB 360 G, CB 400 T, aztán a CX 500 mmmmm.....és még sorolhatnám. Minden valamire való gyártó készített ilyen modelleket. Az egyetlenegy baj a klasszikus kategóriával az ár. Ha egy klasszikus moci jó állapotban van azt aranyáron mérik. Ha olcsó, akkor meg a felújítása fog nagyon fájni.Mindenesetre hátha szerencsém lesz :-)

Ez pl csodálatos, gyönyörű:

Sajnos ezzel sokan így vannak, egy ilyen moci 4kilónál kezdődik :-(

 

 

 

 

 

 

 

 

Túra enduró, sport túra: Számomra ez olyan kategória mint a 4 évszakos gumi. Valamire biztos jó. Az ilyen öszvérkategóriákat marketingfogásnak tartom. Ezzel az olyan vevőket fogják meg, akik toronyiránt akarnak a gyilkos tóhoz túrázni, vagy pályatempóban. Sztem simán beleférnek valamelyik fenti kategóriába. Akinek ilyenje van, majd ír róla tutit, nem kell leharapni a fejem.

És végezetül, utolsó sorban: Quad. Nna. Tudjátok mi az a Lícium? Se nem fű, se nem fa. Ez a bajom a quaddal is. Se nem motor, se nem autó. A forgalomban autóként viselkedik, de mégsem az, mert a kinézete alapján inkább moci...A fene se tudja, ha lenne felelsleges párszázezrem, biztos vennék egyet a határba csapatni, ökörködni...

bitos kihagytam még egy csomó kategóriát, mint a cafe racer, salakmotor, triálmotor, stb, de egyrészt nem vagyok szakértő, másrészt ezek a motorvásárlás szempontjából teljesen irrelevánsak és a mai poszt így is k*va hosszú lett.

Folyt.köv. a többi ponttal.

A bejegyzés trackback címe:

https://wannabemotoros.blog.hu/api/trackback/id/tr41686871

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rigli · http://okolvivasmaganoktatas.blog.hu 2011.05.06. 10:37:45

Szia!

Nagyon tetszik a cikked, sok érdekes és logikus dolgot sorolsz itt fel.

Viszont nem értettem két szót és neten sem találtam rá értelmes választ: Mit jelentenek ezek a kifejezések? Hobby pur, wahre Liebe

Meg tudnád írni a jelentésüket?

Előre is köszönöm.

Üdv, Norbi